Ferrari Pinin Foto: Dirk de Jager ©2011 Courtesy of RM Auctions

Ferrari Pinin till salu

Ferrari har aldrig byggt någon sedanmodell och förnekar att de någonsin kommer att göra det. Men nu finns faktiskt möjligheten att köpa just en Ferrari i sedanutförande – den uppseendeväckande Pinin från 1980 är till salu.

Den 26 oktober är det möjligt att köpa en mycket speciell bil på en auktion som hålls av RM Auctions i London. Bilen – kallad Ferrari Pinin – väntas gå under klubban för 480 000-550 000 pund, motsvarande 5-5,8 miljoner kronor. Anledningen till det höga priset är att det här är en Ferrari med fyra dörrar.

 Ferrari har aldrig byggt någon renodlad sedanmodell men vid början av 1980-talet kom man riktigt nära. Inför 1980 års bilsalong i Turin tog Pininfarina fram en konceptbil, dels för att fira det egna företagets 50-årsjubileum men även som ett förslag för hur en sedanmodell från Ferrari skulle kunna se ut. Konceptbilen döptes till Pinin, efter Sergio Pininfarinas far och företagets grundare Battista ”Pinin” Farina.

 Ferrari Pinin kom till i samma tidsanda som Aston Martin Lagonda och har ungefär samma proportioner och en nästan lika låg motorhuv. Även på insidan känns 80-talets extremt futuristiska designelement igen. Inredningen har många intressanta detaljer, notera bland annat hur damasken slingrar sig upp kring växelspaken. Den avskalade instrumenteringen med sina svarta skärmar var inte så avancerad som den ser ut. Tekniken i bilen var relativt enkel men formgavs utifrån hur Pininfarina trodde att det skulle kunna fungera i framtiden.

 Uppmärksamheten kring Pinin blev stor i Turin och det sägs att Enzo Ferrari uppskattade designen och pratade med Pininfarina om att sätta bilen i serieproduktion. Ferrari fick dock inget stöd från moderföretaget Fiat som för stunden var upptaget med att bygga småbilar, till exempel Uno, och Pinin-projektet rann ut i sanden.

 Konceptbilen byggdes från början utan drivlina och det skulle dröja ända till mars 2010 innan bilen kördes för första gången. Några år tidigare hade en femliters V12-motor från Ferrari 512 BB och en femstegad växellåda från Ferrari 400 GT monterats i bilen. Premiärturen kördes på ett uttjänt flygfält utanför Modena, 30 år efter att bilen byggdes.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!