Foto: Hans Hedberg

Ferrari Roma – tre snabba från provkörningen

Hans Hedberg befinner sig i Italien för att bekanta sig med det senaste från Ferrari – Roma. Modellen med samma namn som landets huvudstad är lite mer avspänd än andra modeller, men ändå väldigt potent. Hans berättar mer…

Det var i fjol som Ferrari presenterade Roma, en ny coupémodell som ligger snäppet över instegsmodellen Portofino som den delar cirka 30 procent komponenter med. Dessutom med skillnaden att Roma är en strikt coupé medan Portofino är båda coupé och roadster (cabriolet).

Nu, ungefär nio månader efter presentationen, låter Ferrari världen ta del av nya modellen, hur den upplevs. Teknikens Världs Hans Hedberg är på plats och vi slår honom en signal för att höra vad han har att säga om Roma.

Aston Martin, säger vissa. Vad tycker du? Foto: Hans Hedberg

Hallå Hans, berätta lite om Roma. Är den en Ferrari i mängden?

– Det skulle jag inte säga. Roma ska upplevas som lite mer folklig, om man nu kan använda det ordet i Ferrari-sammanhang. Mer riktad åt människor som lever la dolce vita, det vill säga 40-plussare och 50-plussare som har börjat få en mer avslappnad inställning till livet i stället för att allt ska vara stenhårt och snabbt.

– En del kallar den för en Aston Martin-look-a-like, och visst kan man se den på det viset, men den är bellissimo på ett italienskt vis, med snygga former som i vissa fall ger lite 1960-talsvibbar. Jag tycker att formerna är lyckade.

Munskydd på är det som gäller numera. Nya tider. Foto: Hans Hedberg

Vad är det för maskin i kärran?

– Världens bästa motor, det vill säga Ferraris turboladdade V8 på 3,9 liter. Här ger den 620 hästkrafter och 760 newtonmeter. Trots att Roma är mer GT-vagn än sportvagn ger motorn i kombination med det välavvägda chassit fina köregenskaper. Och snabb är det också, om än inte hypersnabb. 0-100 km/h på 3,4 sekunder, 0-200 km/h på 9,3 sekunder och toppfart norr om 320 km/h.

Hans Hedberg ger Ferrari Roma gott betyg. Foto: Hans Hedberg

Är Roma en familjebil à la GTC4Lusso?

– Nej, inte alls lika rymlig. Visst är den 2+2-sitsig, men baksätet är i minsta laget för att bjuda på skjuts. Väldigt små barn ryms där förvisso.

Manettino-vred på ratten – med Race-läge. Första gången i en GT-bil från Ferrari. Foto: Hans Hedberg

Vad kostar Ferrari Roma?

– 220 000 euro inklusive skatt, det vill säga ett snäpp upp från Portofino.

Hela provkörningen av Ferrari Roma läser du i nästa nummer av Teknikens Värld eller här på teknikensvarld.se. Ta del av den genom att bli tidningsprenumerant eller digital Premium-prenumerant. Vi har just nu en för dig fördelaktig kampanj som du bör kika närmare på.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!