Foto: Ferrari

Ferrari SF90 Spider öppnar upp

Genom att förse SF90 med öppningsbar hardtop erbjuder Ferrari sina tilltänkta köpare möjlighet att susa fram med himlen som tak på enbart el i nykomlingen SF90 Spider. Laddhybriden behåller tekniska data från coupéversionen Stradale men taklösningen ”RHT” skänker uttrycket ”friuftsliv” helt ny innebörd.

Våren 2019 introducerade Ferrari sin egenutvecklade laddhybrid SF90 Stradale och i ett slag kunde Ferrarivänner inte längre beskyllas för att vara miljöbrottslingar. Givetvis är åtgärden från Ferrari ett sätt att hålla nere den totala utsläppsmängden från sina bilar men att erbjuda ett grönare alternativ i supersportbilklassen är även ett aktivt konkurrensmedel.

Nu kommer SF90 Spider som ytterligare höjer dimensionen för vänner av frisk luft.
Det fasta coupétaket har flytt sin kos och ersatts av Ferraris patenterade hardtoplösning.

Med ett knapptryck försvinner takdelen ner bakom sittbrunnen, proceduren tar 14 sekunder och fungerar även i lägre hastigheter. Ferrari hävdar stolt att det nerpackade taket endast tar 100 liter i anspråk, vilket är ungefär hälften av vad en mer konventionell hardtoplösning skulle göra.

Bara för att SF90 nu även blivit en öppen Spider frångår inte Ferrari sin tradition att erbjuda en ännu vassare chassisättning. Paketet ”Assetto Fiorano” uppdaterar bromsutrustning och stötdämpare, diverse kolfiberdetaljer som kapar 21 kilo i vikt samt plockar även på racingdäck Michelin Pilot Sport Cup 2. 

1 av 4 Foto: Ferrari
2 av 4 Foto: Ferrari SP90
3 av 4
4 av 4 Foto: Ferrari

Drivlinan är lika som hos Stradale-versionen vilket innebär 4,0-liters 90-graders V8-motor med dubbelturbo. Effekten är 780 hästkrafter och vridmomentet är 800 newtonmeter. Elektrifieringen innebär tre elmotorer, varav den ena, en så kallad MGUK-enhet, är placerad bak mellan bensinmotorn och den åttaväxlade dubbelkopplingslådan. Framaxeln har två elmotorer och körd läge ”eDrive” (enbart el) är SF90 alltså framhjulsdriven! I de övriga tre körlägena Hybrid, Performance och Qualify samsas samtliga motorer och SF90 är då fyrhjulsdriven. Total systemeffekt är 1 000 hästkrafter, batterikapacitet och räckvidd är i laddhybridssammanhang små: 7,9 kWh respektive 2,5 mil. Fartprestanda är dock av högkvalitativ sort, acceleration 0-100 km/h går på 2,5 sekunder, 0-200 km/h på 7,0 s och bromssträckan 100-0 km/h är korta 29,5 meter. Toppfarten är hela 340 km/h. Men då antar vi att taklagsfesten för nya SF90 Spider redan varit. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!