Det är ingen lätt uppgift Ferrari tar på sig. Att minska utsläppen med 40 procent görs inte i en handvändning i sig. Dessutom kommer det troligtvis inte att finnas någon tolerans hos kunderna för att effekten sjunker. Ferrari måste göra bilarna starkare, snabbare och också miljövänligare.
Enligt Ferrari-chefen Armedeo Felica ska man nå målet innan 2012. Åtgärderna blir att öka motorernas bränsleeffektivitet och minska på vikten. Att ytterligare banta en redan svältfödd Ferrari låter dock inte som någon lätt uppgift.
De stora ansträngningarna till trots blir det nog ändå svårt för Ferrari att nå EU-kommissionens mål att minska de genomsnittliga utsläppen till 130 gram per kilometer till 2012. Ferrari blir ändå ett gott föredöme för övriga biltillverkare. Om en supersportbilstillverkare som Ferrari kan ändra på sig ska nog även vanliga tillverkare kunna göra det också.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.