Foto: Ferrari

Ferraris första elbil – en jättedyr leksak

Att Ferrari har en helt eldriven bil på gång är ingen hemlighet men redan nu lanserar den italienska tillverkaren en elbil. Baserad på klassikern Testa Rossa.

Liksom de flesta andra biltillverkare är även Ferrari inriktade på att bygga elektrifierade och helt eldrivna bilar i framtiden. När supersportbilen SF90 lanserades 2019 blev det starten på en ny era för Ferrari då det är en laddhybrid och tidigare i år lanserades 296 GTB som även den är en laddhybrid. Den första helt eldrivna bilen får vi vänta på tills 2025.
tills dess kan förmögna entusiaster dock åtnjuta en eldriven version av klassikern Testa Rossa från 1957.

1 av 4: Testa Rossa J bredvid originalet från 1957. Foto: Ferrari
2 av 4 Foto: Ferrari
3 av 4 Foto: Ferrari
4 av 4 Foto: Ferrari

Tillsammans med The Little Car Company har Ferrari tagit fram modellen som går under namnet Testa Rossa J. Den ser ut som en direkt kopia av originalet men en stor skillnad är att den är i 3/4-skala av originalet. Den mäter 310 centimeter på längden, 110 på bredden och 70 på höjden.
Framåtdrivning sker med en elmotor monterad vid bakaxeln som levererar 4 kW, 5,4 hästkrafter, som matas av tre batterier monterade under huven där fram. Batterierna ska ha tillräckligt med kapacitet för att räcka till cirka 90 kilometers körning och toppfarten för Testa Rossa J är 45 km/h.
På instrumentbrädan sitter ett så kallat Manettino-vred där fyra körlägen finns att välja på. Novice begränsar effekten till 1 kW och toppfarten till 20 km/h, medan Comfort släpper lös full effekt.

1 av 5 Foto: Ferrari
2 av 5 Foto: Ferrari
3 av 5 Foto: Ferrari
4 av 5 Foto: Ferrari
5 av 5 Foto: Ferrari

Under utvecklingen har The Little Car Company fått tagit del av originalritningar från 1950-talet för att göra Testa Rossa J så korrekt som möjligt. Även om den ser ut som originalet döljer sig dock en del moderniteter under skalet. Så som ställbara Bilstein-dämpare, Brembo-bromsar och pedaler hämtade från F8 Tributo.
Testa Rossa J är avsedd att användas av personer över 14 år men priset är hisnande 93 000 euro, cirka 950 000 kronor, exklusive moms, frakt och eventuella tillval. Totalt kommer Ferrari och The Little Car Company att tillverka 299 exemplar av Testa Rossa J. För ett år sedan lanserade även Bugatti en liknande leksaksbil vid namn Baby II och den var avsevärt mycket billigare, 300 000 kronor. Även den tillverkad av The Little Car Company som också säljer en liknande version av Aston Martin DB5.

1 av 2 Foto: Ferrari
2 av 2 Foto: Ferrari

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!