091125-euro-ncap-urban-cruiser

Fiasko för Toyota i Euro NCAP

Euro NCAP presenterar i dag resultaten för de tolv senast testade bilarna. Tio av dem seglade igenom testerna och belönades med högsta betyg. För Toyotas lilla crossover Urban Cruiser blev det fiasko – endast tre stjärnor. Toyota är förvånade.

De senaste Euro NCAP-resultaten är ingen rolig läsning för Toyota. De japanska bilarna brukar klara sig bra i testerna men för den nya lilla crossovern Toyota Urban Cruiser blev det en rejäl genomklappning. Urban Cruiser får bara tre av fem möjliga stjärnor i Euro NCAP:s tester. Vid en frontalkrock riskerar både förarens och passagerarens ben att skadas, krockskyddet anses dåligt. Betygsskalan för skydd i de olika delproven löper från dåligt, svagt, måttligt, tillfredsställande till bra. Även vid sidokrock får Urban Cruiser det lägsta omdömet eftersom förarens huvud är dåligt skyddat. Dessutom anses inte whiplashskyddet motsvara kraven. I det samlade betyget för skydd av vuxna får Urban Cruiser endast 58 procent. Som jämförelse kan det sägas att Chevrolet Cruze får 96 procent i samma kategori, med vilket den är bäst i gänget av de tolv senast testade bilarna.

De första uttalandena från representanter för Toyota visar att de har tagits helt på sängen av det låga betyget för Urban Cruiser. Urban Cruiser har utsatts för samma tester som alla Toyota-modeller innan de släpps på marknaden och Toyota säger sig nu föra en dialog med Euro NCAP för att reda ut hur det kan skilja så mycket mellan testerna.

Jämte Toyota Urban Cruiser är Chevrolet Spark den enda av de tolv som inte klara fem stjärnor. Den lilla småbilen Spark får nöja sig med fyra stjärnor betyget måttligt krockskydd. Märkeskollegan Cruze överraskar dock med sitt fina betyg i vuxenskydd vilket är det näst högsta någonsin i Euro NCAP:s tester. Endast VW Golf har varit bättre med 97 procent.

– Vi gratulerar Chevrolet. De har kommit tillbaka med två bilar som har en berömvärd säkerhetsnivån. Resultatet från Toyota är en besvikelse, men under 2010 förutspår vi fler resultat som det här när Euro NCAP: s nästa steg i betygsättningen införs och kraven blir ännu hårdare, säger  Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

Euro NCAP är den främsta krocktestaren i Europa och resultaten är mycket viktiga när en ny bil lanseras. I år skärptes kraven genom att whiplashskydd och passiva säkerhetssystem vägs in i bedömningen.

– Trots att Euro NCAP har förändrat sitt bedömningssystem har inte mindre än 36 bilar har fått toppbetyget 5 stjärnor i år. Detta beror på att Euro NCAP har beslutat att göra en lite mjuk övergång till det nya systemet. Åren 2010 och 2012 kommer systemet att bli tuffare och vi kan förvänta oss större spridning i resultaten. Det är dock imponerande att bilindustrin redan på ett år har kunnat anpassa sig och förbättra sina produkter, speciellt i den ekonomiska situation som råder, säger krocksäkerhetsexpert Anders Lie, Vägverket.

5 stjärnor:

BMW X1

Chevrolet Cruze

Citroën DS3

Infiniti FX

Mazda 3

Mercedes E-klass

Mercedes GLK

Opel Astra

Peugeot 5008

Volkswagen Scirocco

4 stjärnor:

Chevrolet Spark

3 stjärnor:

Toyota Urban Cruiser

Se kompletta testresultat och bilder på testerna nedan.

Läs mer

Resultat – krockprov Euro NCAP

Euro NCAP-resultat 2009

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!