080927-fiat-500-abarth

Fiat 500 Abarth – första svenska provkörningen

Som första svenska motortidning har Teknikens Värld lagt vantarna på muskelversionen av Årets Bil 2008 – Fiat 500 Abarth. Hans Hedberg var den som fick äran att ratta omkring med de 135 pigga kusarna i Göteborgstrakten.

I Sverige finns det tyvärr inga auktoriserade Abarth-återförsäljare. Den största anledningen till detta är att man som Fiat-handlare måste anpassa och bygga om sin anläggning för att få stoltsera med det skorpionbeprydda märket. Det har dock inte hindrat Auto Lounge i Kungsbacka som på eget bevåg plockar in Fiat 500 Abarth. Genom dem har Teknikens Värld som första svenska tidning fått känna och klämma på årets italienska storsäljare i sportkostym. Hans Hedberg har de två senaste dagarna tillryggalagt ett antal mil i bilen. Här följer hans intryck av den.

Innan Hans slår sig ner bakom ratten möts han av en liten krabat som helt saknar Fiat-emblem. I stället har Abarth-emblemen tagit över, precis som på de klassiska modellerna från 1960-talet. I övrigt skiljer sig bilen från en standard-500 genom bland annat ett stort hungrigt luftinsläpp under grillen, ett sportigt kjolpaket, 17-tums lättmetallfälgar, dubbla kromade ändrör på var sin sida om diffusern och så klart röda Abarth-stripes som löper mellan hjulhusen.

Väl på plats i de svarta sportstolarna (finns även som röda, då med svart baksäte, allt för att betona att bilen ska ses som tvåsitsig) möts Hans av en i övrigt lika svart inredning. Där det är skinnbeklätt finns också sportig röd sicksack-söm. Några Fiat-emblem ser man inte skymten av.

Under huven ruvar en liten juvel. Den 1,4 liter stora turbomatade T-Jet-motorn, som även finns i Alfa Romeo MiTo, utvecklar 135 hästkrafter vid 5 500 r/min. Inte mycket kan man tycka, men lågt hästkraftsantal behöver inte vara synonymt med en tråkig bil. För 500 Abarth är det precis tvärtom, den bjuder på både bus och kul.

Maxvridet ligger på 206 newtonmeter vid 3 000 r/min, men bara när bilens sportläge är aktiverat av föraren (vilket det i stort sett alltid är). Sportläget innebär helt enkelt bättre respons vid gaspådrag samt att styrningen vässar till sig. I normalläget får man bara åtnjuta 180 newtonmeter vid 2 500 r/min.

Med plattan i mattan skjuter bilen iväg till hundra kilometer i timmen på 8,2 sekunder. Siffran inger väl ingen större respekt, i stället är det på kurviga vägar som 500 Abarth gör sig bäst. I böjarna går det undan, mycket tack vare antispinnsystemet och den elektroniskt styrda diffen. TTC (Torque Transfer Control) som italienarna kallar systemet tillåter högerfoten att vara extra gasglad. Greppet är suveränt vilket delvis beror på 205 millimeter breda gummin med 40-profil. Det sänkta chassit är väloptimerat och kränger inte nämnvärt vid hård press. Bilen känns neutral med en lätt tendens till överstyrning ibland.

Den femväxlade manuella lådan fungerar perfekt ihop med de 135 hästkrafterna. Det skulle inte bli sportigare med en sjätte växel helt enkelt. Hans Hedberg får vibbar från 1980- och 1990-talet när han kör bilen. Det är de gamla busfröna Fiat Uno Turbo och Punto Turbo som gör sig påminda bakom ratten på nykomlingen. Alla tre har samma sak gemensamt – hyfsat lite effekt men ändå riktigt roliga att köra. 500 Abarth skulle lätt klara av betydligt mer effekt, men det behövs inte. Det finns dock vassare versioner av bilen – kommande Esseesse (SS) med runt 170 hästkrafter samt Asetto Corse med 200 hästkrafter. Sistnämnda finns dock bara i 49 exemplar och alla är redan sålda. Det finns även en upplaga om hundra stycken 500 Opening Edition med 160 pigga kusar. Självklart slutsålda sedan länge.

Fiat 500 har fått en hel del skäll från olika håll för att ha för hög bullernivå, något som knappast är bättre i Abarth-versionen. Men vem bryr sig om sådant i en liten italiensk busbil som nyper lika hårt som en skorpion? Stötighet får man också på köpet.

Närmaste konkurrent får man se Mini Cooper som – trots att den bara ha 120 hästkrafter. Medan den blir frånåkt av 500 Abarth så tar Minin igen det på bättre väghållning.

Vad kostar då kalaset? Auto Lounge i Kungsbacka vill ha 239 900 kronor för en Fiat 500 Abarth. Mycket pengar för en så pass liten bil kanske du tänker, men för en sann Abarth-entusiast rör det antagligen inte honom eller henne i ryggen.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!