100712-fiat-2-cylindrig

Fiat 500 nu med tvåcylindrig TwinAir-motor

I september börjar Fiat sälja den minsta motorn som finns i en serieproducerad bil i Europa. Fiat 500 blir först ut med den tvåcylindriga 0,9-litersmotorn som är Fiats stora framtidshopp.

 I september är den här och den blir då den enda tvåcylindriga motorn som används i en personbil i Europa i dagsläget. Fiat klassas redan i dag som Europas snålaste biltillverkare men den nya tvåcylindriga motorfamiljen med effektuttag mellan 65 och 105 hästkrafter ska säkra den platsen även i längden. Hur bra den planen kommer att hålla återstår för framtida tester att utröna men i september kan vi stifta en första bekantskap med Fiats senaste motorteknik då lilla Fiat 500 lanseras med en tvåcylindrig bensinmotor med en cylindervolym på 0,9 liter.

I det första utförandet ska den lilla motorn ge 85 hästkrafter och 145 newtonmeter i vridmoment. Förbrukningen uppges till 0,4 l/mil och koldioxidutsläppet ska stanna på imponerande 92 g/km. Men vänta er inga fartsensationer, 0-100 km/h ska gå på 11 sekunder och toppfarten är nådd redan vid 173 km/h. Fiat sammanfattar motorn som att den erbjuder samma prestanda som en 1,4-litersmotor men gör samma jobb med 30 procent lägre förbrukning och utsläpp. Alla siffror ovan gäller för Fiat 500 utrustad med den automatiska Dualogic-lådan, med manuell låda stiger förbrukning och utsläpp något. Med den lilla tvåcylindriga motorn under huven får Fiat 500 även en Eco-knapp på instrumentbrädan. Om man låter bli att trycka på knappen rullar bilen på som vanligt och man har tillgång till motorns fulla kraft. Om man däremot är på sitt snåla humör så är det bara att trycka på knappen och motorn går ned i Eco-mode. Det innebär att vridmomentet stryps till 100 newtonmeter och att styrningen blir lättare, detta eftersom Eco-läget är tänkt att användas i stadstrafik.

85-hästarsversionen av TwinAir-motorn är försedd start/stopp-teknik som sänker förbrukningen men även ett litet turboaggregat som höjer effekten. Framöver ska samma motor lanseras utan turboaggregat och då med 65 hästkrafter men även med större turbo och 115 hästkrafter. Vi kommer sannolikt att få sen en TwinAir-motor i flertalet av Fiats modeller framöver. Motorns kompakta format gör den även idealisk att använda i ett hybridsystem, vilket enligt Fiat kommer att ske snart. Den ska även lämpa sig väl för gasdrift.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!