090414-elbil-fiat-500

Fiat 500 som elbil med svensk teknik

I dag var det stor premiär i lilla Nödinge strax utanför Göteborg. I den nya långa fabriksbyggnaden hos Alelion Batteries AB hade en stor skara samlats för att få en glimt av den hemliga elbil som utvecklats på väldigt kort tid – en Fiat 500.

I torsdags damp pressmeddelandet ned som en bomb i inkorgen – ett litet företag i Ale kommun i Västra Götalands län hade slutit avtal med en stor europeisk biltillverkare om att tillverka elbilar på befintliga modeller. Då kom det även fram uppgifter om att den stora tillverkaren är Fiat och att bilen troligtvis är lilla 500.

Mycket riktigt. På premiärvisningen i dag i Alelion Batteries AB:s fabrikslokaler visades, efter en rad tal från styrelseordförande, landshövding med flera, en vit Fiat 500 som kom inkörandes helt tyst och utsläppsfritt*.

Bilen är en första prototyp, men helt fungerandes. Den ska dock finslipas innan serieproduktionen sätter igång om några månader. Bilen fick det nya bolaget EV Adapt (med Alelion Batteries AB och Autoadapt AB i bakgrunden) i sina händer för bara några få veckor sedan. Så arbetet att montera deras eldrivlina har gått på rekordkort tid.

Autoadapt AB är ett företag som i normala fall handikappanpassar bilar. Deras kontaktnät med de flesta större biltillverkare i världen har legat till grunden för denna helt nya elbil. De hörde av sig till olika biltillverkare och frågade om de kunde tänka sig att leverera en befintlig bilmodell utan motor, transmission, avgassystem, bränsletank med mera för att låta EV Adapt montera en eldrivlina, i stort sett egenutvecklad, från batteri till delar av elmotorn.

Fiats högsta ledning, som Autoadapt AB har väldigt god kontakt med, nappade genast på idén och försåg det svenska företaget med en Fiat 500.

EV Adapts krav var en bil med minst fyra stjärnor i Euro NCAP så 500:an sågs som en perfekt modell att börja med. För liten bilmodell anser antagligen många av er läsare, men detta är bara startskottet. Fler och större modeller är på gång, Panda och Grande Punto bland annat.

Samtal förs också med Ford, Peugeot och Dacia, bland annat, och inom ett par år är tanken från EV Adapts sida att man inte ska behöva ha att välja "mellan" en elbil i olika färgkonstellationer, utan i stället mellan olika befintliga bilmodeller med eldrift.

Saab och Volvo däremot, när de tillfrågades visade de i stället, enligt EV Adapt, ointresse och ”vi kan själv”-mentalitet.

EV Adapt har redan fått beställning på 400 bilar, 100 stycken som ska tillverkas i år och 300 som ska tillverkas nästa år. Fabriken i Nödinge, där drivlinan, inklusive litiumjonbatterierna, både byggs och monteras, ska i slutändan kunna leverera 2 000 till 3 000 bilar årligen.

Den vita Fiat 500:an med eldrivlina som visades i Nödinge i dag är alltså bara en första prototyp. Elmotorn är monterad fram i motorutrymmet, där förbränningsmotorn i vanliga fall sitter. Ovanpå motorn sitter ett batteripack medan ett annat sitter där bränsletanken normalt sitter. Detta är standardkonfigurationen och ger en räckvidd på cirka 10 mil. Som extrautrustning kan man välja till batteripack i kardantunneln och reservhjulsbaljan. Då blir räckvidden 15 respektive 20 mil, beroende på om man valt det ena eller båda tillvalen.

Att de lagt ett batteripack ovanpå motorn beror på bilens vikt och viktfördelning. En Fiat 500 i standardutförande med förbränningsmotor väger 1 050 kilo, vilket även den eldrivna 500:an gör. Med batteripacket adderat ovanpå motorn kom man upp i samma totalvikt och viktfördelning.

Litiumjonbatterierna, som är av senaste generation, som används klarar i dag 2 000 laddningscykler. Prestandan i kyla ska enligt Alelion Batteries inte vara någon akilleshäl utan ska klara vårt svenska klimat utan problem. Exakt hur batterierna kommer att vara designade vid produktionsutförandet är inte klart. Det finns många olika lösningar och vilken som är absolut mest optimal testar man sig fortfarande fram för att hitta. Batterierna kan dessutom vara intelligentera genom att en liten mikroprocessor programmeras och sitter inkapslat med cellerna i batterihuset. När elbilen exempelvis står i kyla kan processorn sätta igång en värmningsprocess som håller batteriet varmt och redo för start. Man kan i princip styra batteriets uppförande i olika situationer efter önskemål från tillverkaren.

Att ladda batterierna kan vem som helst göra. Det är bara att plugga in bilen i ett eluttag på 230 volt. Men det kommer även att finnas laddstationer runt omkring i samhället i framtiden. Miljövänliga laddstationer. En av dessa är Cleanergys Stirlingmotor 161 som kan lagra energi genom bland annat pellets eller biogas. Läs mer om den på bild 13 nedan i bildspelet.

Energi skulle i princip också kunna komma via solcellspaneler på taket. Detta är något som italienska Fiat är väldigt sugna på och skulle kunna leverera inom väldigt kort. EV Adapt har dock valt att fokusera på elbilens drivlina till en början, solcellstak får i så fall implementeras i ett senare skede.

Vad kommer det att kosta om ett år eller två om man vill köpa en eldriven Fiat, eller något annat märke med teknik från EV Adapt? Om produktionen kommer igång på allvar och produktionsvolymen ökar i den takt det är tänkt bör en elkonverterad bil (som 500:an egentligen är) inte kosta mer än en gaskonverterad bil. Ben W.G van de Geer, som är utvecklingsansvarig, nämnde prisuppgifter på max 75 000 kronor om 1,5 till 2 år. Det är i alla fall förhoppningarna om allt faller väl ut. I dagsläget, baserat på de 400 bilar som redan är beställda, uppgår prislappen till i runda slängar 400 000 kronor. Så det finns förhoppningar att inom överskådlig framtid göra elbilarna tillgängliga för oss vanliga konsumenter, till en viss merkostnad.

Garantier behöver man inte heller oroa sig över då det är Fiats vanliga garantier som gäller, precis som på en med förbränningsmotor. Service görs hos Fiats verkstäder, vilket kanske kan låta illa i och med att Olle Olsson Bolagens avtal med Fiat löper ut i september utan att förnyas. Detta är ingenting att oroa sig för eftersom det i dag antyddes att Fiat själva kommer att gå in på den svenska marknaden och ta över försäljning och service.

Det är inte bara bilar som EV Adapt bygger om. De har även ett avtal med motorcykeltillverkaren KTM och har tagit fram ett par enduro-prototyper som fanns vid premiären i dag. Här i har även Swedish Motorsport Industry ett finger med i spelet. De ska faktiskt, tillsammans med Alelion Batteries/EV Adapt, ta fram en motorsportklass som helt körs med eldrivna Lotus Super Seven-bilar. Serien väntas dra igång nästa år.

Även om det bara var en prototyp som visades upp i dag så är tekniken och konceptet spännande. Det är en hel del finslipande kvar att göra på bilen, bland annat därför som vi inte fick se hur det ser ut under huven. Den exakta elmotorkonfigurationen är inte fastställd och därför finns det inga prestandauppgifter för bilen. Men en maxfart på åtminstone 120 km/h siktar EV Adapt på, för att bilen ska kunna hänga med i tempot på de svenska vägarna.

Svensk bilindustri är trots allt på gång – på allvar! Vi håller alla våra tummar för att det ska förbli så och att de två närliggande jättarna i Göteborg respektive Trollhättan tar sig bort från dagens svarta rubriker.

* Utsläppsfri är bilen där den kör. Men räknar man in elen och hur den är producerad är bilen inte totalt utsläppsfri. Volvo har till exempel räknat ut att en kommande elbilsprototyp från dem släpper ut mellan 1,5 och 2,0 gram koldioxid per kilometer om bilen körs på el producerad i de nordiska länderna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr