100319-fiat 500c sjöberg

Fiat 500C provkörd – en höjdare

I morgon är det Sverigepremiär för taklösa Fiat 500C på höjdhoppargalan Auto Lounge Comeback i Göteborg. Där ska kombattanterna Stefan Holm och Patrik Sjöberg göra upp. Hans Hedberg tog sistnämnde höjdhoppare ut på en provkörning i 500C.

Tjena Hans! Du är i Göteborg där du fått bekanta dig med en ny söt minsting.

 – Patrik Sjöberg är inte så liten, du! Men menar du Fiat 500C så jo visst, en ny italiensk bakelse som får folk att vända på huvudet och göra tummen upp.

Hur kommer det sig att du har Patrik Sjöberg med dig på provkörningen?

– Fiat 500C har Sverigepremiär i Göteborg i morgon – i samband med höjdhoppargalan Auto Lounge Comeback där Patrik och Stefan Holm, samt världsettan Ivan Uchov, ska göra upp om vem som hoppar högst på fel ben. Denna välgörenhetsgala där pengarna går till Barncancerfonden är resultatet av att Patrik antog Stefan Holms utmaning i teve-programmet Mästarnas Mästare.

En annan anledning till att Patrik är med mig här i dag är att han har en Fiat 500 och har nu beställt en 500C.

Får långe Patrik Sjöberg plats i lilla 500?

– Jo, han gör ju det. Folk längs Göteborgs gator tror knappt sina ögon när de ser den välkände höjdhopparen i denna lilla bil. Men han får plats.

Anledningen till att Patrik Sjöberg valt Fiat 500C?

– Den passar honom perfekt. Han gillar att den är liten, miljövänlig, ekonomisk och tuff. Sedan är det ett stort plus att han enkelt kan koppla in mp3-spelaren i bilen så att han eller dottern kan spela sin favoritmusik. Han säger att han inte är stormförtjust i reklamradiokanalerna.

Om vi fokuserar på bilen för en stund. Vad har du att säga om den, Hans?

– Tuff bil med hög söthetsfaktor. Taket är ersatt av ett kanvastyg som rullas ned och viks ihop prydligt över det lilla bagageutrymmet. Hela konceptet påminner inte helt oväntat väldigt mycket om Topolino från 1936. Med taket nedfällt skyms tyvärr bakåtsikten.

Och körmässigt?

– Oerhört lättkört i stadstrafik och runtomsikten är kalas, ja så när som på bakåtsikten med taket nedfällt. City-styrningen som även finns i vanliga 500 gör den lekande lätt att ratta runt hörn eller andra hinder. Komforten är ordinär, som man kan förvänta sig av en bil i den här klassen. Ute på motorvägen surrar det mycket från 1,2-litersmotorn på 69 hästkrafter och det är ännu bullrigare i kupén jämfört med vanliga 500 tack vare tygtaket. Fiat 500C hör inte hemma på motorvägen, i stället är det lugna dagar på landsvägen den gör sig bäst – och så klart i stadstrafiken.

Den här Sverigepremiär i morgon, men vad kostar den?

– Prispåslaget jämfört med vanliga 500 är cirka 30 000 kronor. Det handlar alltså om 175 000 kronor i grundpris, så det är ingen billig bil. Men samtidigt ändå för det är den näst billigaste cabben på marknaden. Endast Smart Fortwo Cabrio är billigare.

En kort fråga till Patrik Sjöberg. Hur går det i höjdhoppstävlingen i morgon?

– Vi kan väl säga som så att vadslagningssajterna håller oddsen emot mig. 99 av 100 tror på Holm, endast en procent har satsat på att jag ska slå honom.

Då håller jag en tumme för dig Patrik! Tack till er båda för provkörningsrapporten.

– Hej hopp!

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!