Fiat Freemont sämst vid frontalkrock med liten överlappning

Amerikanska IIHS fortsätter att avslöja bilar vars konstruktioner är för veka vid kollision rakt framifrån med liten överlappning. Senast i raden att avslöjas är Dodge Journey/Fiat Freemont.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

För några år sedan påbörjade amerikanska IIHS ett nytt krocktestmoment som innebär frontalkollision med liten överlappning, det vill säga där kolliderande bilar/objekt överlappar varandra med 25 procent. IIHS har även frontalkrocktest med 40 procents överlappning, precis som Euro NCAP, men just 25 procent är IIHS än så länge ensamma om.

Testet med 25 liten överlappning har under åren avslöjat många bilmodellers svagheter vid kollision rakt framifrån. Biltillverkare har flera gånger beskyllts för att anpassa bilkonstruktionerna till att prestera bra vid 40 procents överlappning och blev tagna på sängen när det nya momentet med 25 procents överlappning infördes. Mercedes gick till och med så långt att de ogiltigförklarade IIHS test och kallade det för att inte vara verklighetsförankrat.

Nämnvärt är att Volvo, som länge haft säkerhet i fokus, med alla IIHS-krocktestade modeller (S60, S80, XC60 och gamla XC90) alltid hamnat i högsta betygskategorin.

Många biltillverkare har uppvisat bättre resultat efterhand, däribland Mercedes.

Nu har IIHS släppt en ny krocktestomgång där frontalkollision med liten överlappning kontrollerats. Sju olika bilmodeller i vad man kallar för mellanstora suv-klassen ingick i denna omgång.

Två modeller fick högsta betyget ”bra” för sin säkerhet, nämligen Nissan Murano och Jeep Wrangler. Näst högsta betyget ”acceptabel” fick Ford Flex.

Sämre gick det för Hyundai Santa Fe, Jeep Cherokee och Dodge Durango som på grund av vekare konstruktioner erhöll betyget ”medioker”.

Fiat Freemont Cross

Sämst av alla testade bilmodeller var Dodge Journey (lanserades 2009) som sedan 2011 i Europa säljs under namnet Fiat Freemont, en populär modell med 1 416 sålda exemplar i Sverige under förra året (det gav plats 56 av 331 bilmodeller) och med 424 sålda exemplar hittills i år (januari till och med april).

Dodge Journey/Fiat Freemont fick, som enda bil i krocktestomgången, betyget ”dåligt” vid frontalkollision med liten överlappning. Föga smickrande för Fiat som nu fått ytterligare en modell att sorteras in under sämsta kategorin (500 och 500L finns där sedan tidigare).

IIHS säger att bilens struktur kollapsar vid den här typen av frontalkrock, vilket gör att förarkrockkudden ”kommer ur kurs” och inte skyddar som tänkt. Sidokrockgardinen utlöstes inte vilket blottar huvudet för farlig kontakt mot andra ytor som tränger in mot kupéutrymmet. Vid krocktillfället trycktes instrumentbrädan in 23 centimeter mot föraren och spaken för handbromsen pressades in mot förarens ben.

IIHS krocktestresultat kan också appliceras på modellerna Dodge Journey Crossroad och Fiat Freemont Cross.

I filmen ovan ses Dodge Journey/Fiat Freemont krocktestas vid tidsmarkeringen 1.12.

När Fiat Freemont krocktestades av Euro NCAP 2011 erhöll modellen betyget fem stjärnor (ett betyg som inte kan jämföras med dagens fem stjärnor då Euro NCAP gjort förändringar i sitt krocktest- och betygssystem).

Nedan ser du den lista som vi i oktober förra året sammanställde över olika bilmodellers prestationer vid frontalkrock med liten överlappning. Listan är uppdaterad med de sju mellanstora suv-modeller som krocktestades senast, däribland Dodge Journey/Fiat Freemont.

Lite längre ned ser du en illustration som visar skillnaden mellan frontalkrock med olika mycket överlappning och vilka krocktestinstitut som praktiserar vad.

Resultat IIHS frontalkrocktest med liten överlappning

Per den 19 maj 2015.

Bilarna som anses bra vid frontalkrock med liten överlappning

Acura MDX

Acura RLX

Acura TL

Audi A3

Audi A6

Audi Q5

BMW 2-serie

Buick Encore (nya generationen)

Chevrolet Equinox

Chevrolet Malibu

Chevrolet Sonic

Chevrolet Trax

Chrysler 200

GMC Terrain

Honda Accord

Honda Civic

Honda Odyssey

Hyundai Genesis

Infiniti Q70

Jeep Wrangler

Lexus CT 200h

Lexus NX

Kia Sorento (nya generationen)

Kia Soul

Mazda 3

Mazda CX-5

Mercedes E-klass

Mercedes ML

Mini Countryman

Mitsubishi Outlander

Nissan Murano

Nissan Qashqai

Nissan Sentra

Subaru Forester

Subaru Impreza

Subaru Legacy (nya generationen, finns ej i Sverige)

Subaru Outback (nya generationen)

Subaru WRX

Subaru XV

Toyota Camry

Volkswagen Golf

Volkswagen Jetta

Volvo S60

Volvo S80

Volvo V60

Volvo XC60

Volvo XC90

Bilarna som anses acceptabla vid frontalkrock med liten överlappning

Chevrolet Spark

Chevrolet Volt

Dodge Dart

Ford Flex

Ford Focus

Honda Accord Coupé

Honda Jazz

Hyundai Elantra

Hyundai Sonata

Infiniti Q50

Kia Optima

Lincoln MKZ

Mazda 6

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Outlander Sport

Nissan Altima

Nissan Maxima

Scion tC

Subaru BRZ

Subaru Legacy (gamla generationen)

Subaru Outback (gamla generationen)

Toyota GT 86

Toyota Highlander

Toyota Prius

Toyota Sienna

Volkswagen Passat (ej nya)

Bilarna som anses mediokra vid frontalkrock med liten överlappning

Acura TSX

BMW 3-serie

BMW 5-serie

BMW X1

Chevrolet Cruze

Chevrolet Sonic

Dodge Durango

Ford Explorer

Ford Fiesta

Honda CR-V

Hyundai Santa Fe

Hyundai Veloster

Jeep Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Jeep Wrangler 2-dörrars

Kia Forte

Kia Rio

Mazda 2

Mercedes C-klass (ej nya)

Scion xB

Toyota 4Runner

Toyota Corolla

Toyota Yaris

Volkswagen Beetle

Volkswagen CC

Volkswagen Tiguan

Bilarna som anses dåliga vid frontalkrock med liten överlappning

Audi A4

Buick Encore (gamla generationen)

Chrysler Town & Country

Dodge (Grand) Caravan

Dodge Journey

Fiat 500

Fiat 500L

Fiat Freemont

Ford Escape

Honda Pilot

Hyundai Accent

Hyundai ix35

Jeep Patriot

Kia Sorento (gamla generationen)

Kia Sportage

Lancia Voyager

Lincoln MKS

Mitsubishi Space Star

Nissan Juke

Nissan Leaf

Nissan Note

Toyota Prius c

Toyota Prius+

Toyota RAV4

På illustrationen nedan ser du skillnaden mellan 25, 40 och 100 procents överlappning vid frontalkrock.

Illustration över frontalkrocktest med 25 procents överlappning (som amerikanska IIHS är ensamma med än så länge), 40 procents överlappning (som IIHS och Euro NCAP använder sig av) och 100 procents överlappning (som amerikanska NHTSA använder sig av). Illustration: Mattias Rabe

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr