Den nya familjen sexväxlade växellådor som Fiat kommer att presentera under 2009 och 2010 går under namnet C635. Den första lådan har premiär i juni nästa år, en manuell växellåda. Tre månader senare är det dags för, och antagligen den mest efterlängtade, en dubbelkopplingslåda som har fått namnet Dual Dry Clutch (DDC). Med andra ord en växellåda med dubbla torrliggande kopplingar (till skillnad från många andra som ligger i ett oljebad) som medger snabba och direkta växlingar, samtidigt som förbrukningssiffrorna gynnas. Under 2010 kommer den tredje nyheten inom C635-familjen – en sexväxlad automatlåda.
Dubbelkopplingslådan, som klarar av vridmoment upp till 343 newtonmeter (VW:s nya sjuväxlade DSG-låda klarar endast 250 Nm), kommer att lanseras i Fiat Grande Punto och Bravo (bilden ovan). Modeller i motsvarande storleksklass från Alfa Romeo och Lancia kommer också att få ta del av den nya dubbelkopplingslådan.
Dual Dry Clutch kommer att tillverkas av Fiat Powertrain Technologies (FPT) utanför Turin. 800 000 enheter ska det produceras årligen från och med 2010.
Dubbelkopplingslådor kommer på bred front nu. Volkswagens sjuväxlade DSG-låda och Volvos Powershift är aktuella nu medan BMW:s nya DCT lanseras inom kort i samband med nya BMW M3 Cabriolet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.