1980 gjorde första generationen Panda entré och charmade många med sitt kompakta format, kantiga design och fyrhjulsdrift. Sedan dess har designen blivit mjukare genom generationerna och senaste generationen, den tredje, lanserades redan 2011. Nuvarande Panda är därmed ganska gammal och detta är inte första gången den uppdateras. Så sent som i våras fick den en ny motor med mildhybridsystem som Fiat själva kort och gott kallar för hybrid. Samma trecylindriga enlitersmaskin som finns till Fiat 500 och levererar 70 hästkrafter.
LÄS OCKSÅ: Grattis Fiat Panda till 40 år
Nu har Panda fått delvis ny front, omdesignade sidokjolar och nya fälgar. Interiört är det en ny infotainmentskärm på sju tum som är kompatibel med Apple Carplay och Android Auto som hör till nyheterna. Samt nya klädselalternativ och en instrumentbräda med spån av återvunnet trä ingjutet.
I ett försök att locka yngre kunder finns nu även Panda Sport men tyvärr betyder det inte någon effektstarkare motor eller liknande. I stället får kunder nöja sig med 16-tumsfälgar med tvåtonslack, sidospeglar och dörrhandtag lackade i bilens färg, Sport-emblem och en mattgrå lack. Invändigt har Sport-versionen bland annat läderklädda dörrsidor och titanfärgad instrumentbräda.
Oavsett om du väljer Panda, Panda Cross, Panda Sport eller någon annan version så kan du få den med den nya motorn utrustad med mildhybridsystem. Men då får du inte fyrhjulsdrift vilket är ett av Pandas mest attraktiva egenskaper.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.