090831-fiat-punto-evo

Fiat Punto Evo till Frankfurt

Fiat Grande Punto har vidareutvecklats och därför presenterar den italienska biltillverkaren nya Punto Evo på bilsalongen i Frankfurt. Bilen visar upp nyheter som MultiAir-teknik för lägre bensinförbrukning samt start/stopp-system.

På Frankfurtsalongen som bara ligger drygt två veckor fram i tiden visar den italienska biltillverkaren Fiat upp nya Punto Evo som är en vidareutveckling (evolution, därav tilläggsnamnet Evo) av Grande Punto som hade premiär på samma salong för fyra år sedan.

Jämför man nya Fiat Punto Evo med Grande Punto är de synliga skillnaderna få, men de finns där. På utsidan har man pusslat om i nosen på bilen med nya strålkastare, ny grill hungrigare grill, ny stötfångare med integrerade blinkers och ny spoiler med nya ”kurvdimljus”. Baktill är nyheterna ny stötfångare och nya bakljus. En annan trevlig nyhet som Fiat inte nämner, men som man tydligt ser på bilderna, är att bilen utrustats med sidolister som skyddar mot dörruppslag. Kanon, Fiat! Precis tvärtemot vad många andra tillverkare presenterar – snart har inte en bil kvar dessa gamla hederliga skydd mot plåtskador som man så lätt får på ICA-parkeringen.

De exteriöra förändringarna jämfört med Grande Punto har gjort bilen tre centimeter längre och mäter nu 406 centimeter från för till akter. Övriga längdmått är desamma, det vill säga 169 centimeter bred, 149 centimeter hög samt 251 centimeter mellan de båda hjulaxlarna.

Inuti bilen har italienarna, som de själva uttrycker det, jobbat för att öka elegansen i form av bland annat nya stolar och nya instrumentpanel.

Även de åkandes säkerhet har setts om och nya Punto Evo bjuder de åkande på sju krockkuddar inklusive knäkrockkudde för föraren. Bilen är också utrustad med ”hill holder”, det vill säga ett system som hjälper föraren vid start i backe.

Några exakta detaljer kring motorerna avslöjar Fiat inte i dag. De nämner dock att maskiner klarar de hårda Euro 5-kraven, däribland 1,3-litersdieseln med andra generationens Multijet-teknik samt en bensinare på 1,4 liter försedd med det nyutvecklade MultiAir-systemet som redan gjort entré i Alfa Romeo MiTo. MultiAir innebär enligt Fiat att, jämfört med en motor med samma volym men utan tekniken, effekten ökar med tio procent medan förbrukningen och utsläppen sänks med tio procent. Utsläppen av partiklar och NOx sänks med 40 respektive 60 procent.

Standard för både bensin- och dieselvarianterna är ett start/stopp-system som stänger av motorn vid exempelvis stillastående i rödljus.

Två alternativa motorkonfigurationer som finns tillgängliga till nya Punto Evo är CNG (fordonsgas) och LPG (gasol). Förstnämnda, som även kunnat kombineras med Grane Punto (Natural Power som italienarna kallar det), släpper ut 115 gram koldioxid per kilometer.

Försäljningen av nya Fiat Punto Evo, som i stort sett kan ses som en facelift av Grande Punto, sätter igång i slutet av oktober månad.

Läs mer

Test och provkörningar

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!