Abarth 500 Competizione

Fiat Sverige börjar sälja Abarth!

Många hoppar nu glädjehopp efter att ha läst ovanstående rubrik. Fiat Group Automobiles Sverige AB ska från och med i höst sälja och distribuera Abarth. Först ut blir Hedin Bil i Göteborg.

Fiat växer allt mer i Sverige. Under 2009 såldes 1979 Fiat-bilar i vårt avlånga land. Förra året, 2012, såldes 4377 bilar. Fiat Group Automobiles Sverige AB går med stormsteg framåt sedan de tog över Fiat-återförsäljarnätet från Olle Olsson Bolagen och nu presenterar man nästa steg i sin satsning.

 Man kommer från och med september att börja sälja och distribuera Abarth.

 – Detta är helt rätt tillfälle att starta med Abarth i Sverige. Vi har under drygt ett års tid byggt ut vår egen organisation med bemanning på alla nyckelpositioner och vi har ett av marknadens starkaste och mest utbyggda servicenät. Abarth är ett mycket starkt varumärke som kommer att knyta nya kunder till oss, säger Alessio Castelli, vd Fiat Group Automobiles Sweden AB, som poängterar att intresset är stort i Sverige som är ett av de länder där racingserien Trofeo Abarth körs.

 Fiats avsikt är att ha Abarth-representation i de största svenska städerna. Först ut blir Fiat-återförsäljaren Hedin Bil i Göteborg.

 – Det behövdes ingen längre betänketid för att ta beslutet att sälja Abarth. Vi säljer allt bättre av Fiat i våra anläggningar och Abarth blir vårt italienska premiumsportmärke, säger Anders Hedin, vd och ägare av Hedin Bil.

 Inledningsvis kommer det svenska Abarth-programmet att bestå av sex modellversioner enligt följande:

• Abarth 500 Custom 1,4 T-Jet 135 hk, 170 000 kronor.

• Abarth 500C Custom 1,4 T-Jet 135 hk, 190 000 kronor.

• Abarth 500 Turismo 1,4 T-Jet 160 hk, 205 000 kronor.

• Abarth 500C Turismo 1,4 T-Jet 160 hk, 225 000 kronor.

• Abarth 500 Competizione 1,4 T-Jet 160 hk, 220 000 kronor.

• Abarth 500C Competizione 1,4 T-Jet 160 hk, 240 000 kronor.

Carlo Abarth – mannen bakom skorpionbilarna

Carlo Abarth föddes som Karl Abarth i Wien, Österrike 1908. I yngre år byggde han och designade motorcyklar och tävlade dessutom själv flitigt och framgångsrikt. En allvarlig olycka fick honom att ge upp tävlandet på två hjul. 1934 flyttade Abarth till Merano i Italien varifrån hans far härstammade och drev ett värdshus. Han träffade där motorfolk som Tazio Nuvolari och Ferry Porsche. Abarth naturaliserades till italienare och justerade sin namnstavning till Carlo. Han grundade Cisitalia med Rudolf Hruska och Piero Dusio och som bland annat byggde racerbilar. Abarth grundade så Abarth & Co i mars 1949 med sin stjärnbild skorpionen som firmalogotyp. Abarth tillverkade sport- och tävlingsbilar och tog fram effektavgassystem till Fiats modeller, något som blev oerhört populärt och framgångsrikt. Abarth byggde dessutom sportversioner av flera märken men överlägset flest för Fiat. Bland dessa fanns Fiat 500 Abarth och Fiat Abarth 750. 1971 sålde Carlo sitt företag till Fiat men fortsatte som vd ett tag. Senare flyttade Carlo Abarth tillbaka till Wien där han dog 1979. Under 1980-talet producerade Abarth Fiats prestandabilar och tävlingsbilar. Bland annat Fiat 131 Abarth som var en vinnarbil i händerna på Markku Alén och Walther Röhrl. 2007 lanserade Fiat Group Automobiles Abarth som ett eget varumärke inom gruppen. Abarth producerar för närvarande flera versioner av Abarth 500 och Abarth Punto.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!