071220-bensinbil-finland

Finland straffar bensinbilar

Med en radikalt förändrad nybilsbeskattning kommer bensinbilar att bli en ovanlig syn i Finland. En Volvo V70 blir med de nya reglerna 100 000 kronor dyrare i bensinversion i jämförelse med en dieseldriven.

I november såldes det färre bilar i Finland än i Luxemburg. Bilförsäljningen totalkollapsade och sjönk med 62 procent till mycket blygsamma 3 500 registrerade nya bilar. Orsaken är att reglerna för beskattning av nya bilar förändras fullständigt efter årsskiftet. Detta har fått bilspekulanter att vänta med det tänkta köpet. Eftersom varken Finland, Danmark eller Norge har någon inhemsk bilindustri att ta hänsyn till, är det möjligt med mycket höga punktskatter på nya bilar.

Den stora förändringen är att skatten kommer att variera mellan tio och 40 procent i stället för att konstant vara 26 procent. Om man drabbas av en skattesmäll eller inte avgörs utifrån bilens koldioxidutsläpp. Bilar som släpper ut mer än 220 gram koldioxid per kilometer får höjd skatt, de som släpper ut mindre får sänkt skatt.

Med de nya reglerna kommer framförallt dieseldrivna bilar att gynnas. Det finska finansministeriet konstaterar att dieselolja förvisso har högre utsläpp per liter. Men detta kompenseras av den högre verkningsgraden som sänker förbrukningen och därmed även utsläppen.

– Vi är säkra på att diesel ökar dramatiskt och att köparna väljer mindre motorer. En V50 med 1,6-liters dieselmotor blir mer än 6 000 euro billigare, säger Tomas Hallbäck vid Volvo personbilar i Finland till SvD.

Skatten på en Volvo V70 med dieselmotor kommer efter årsskiftet att vara nära 100 000 kronor lägre än motsvarande bil med bensinmotor. En Golf med dieselmotor får en skattesänkning på 3 900 euro, en bensindriven Golf blir 3 000 euro dyrare. Även hybrider gynnas av det nya förslaget. En Honda Civic hybrid får en skattesats på 14,9 procent, vilket innebär en sänkning med 5 500 euro. En vanlig Honda Civic blir endast 436 euro billigare.

Stora bensindrivna bilar kommer med all säkerhet att i Finland bli en lika ovanlig syn som små och snåla bilar är i Kuba. Frågan är om det är rätt väg att gå, kan vi i Sverige gå samma väg?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr