080118-fisker-karma

Fisker Karma – renlevnadshybriden

Fyndigt namn danske Henrik Fisker har satt på sin skapelse – Karma – med tanke på att det handlar om en bil med möjlighet till noll utsläpp. Den långa sportbilen har hybridteknik som får bilen att spurta till 100 km/h på sex sekunder.

Är du på väg till Detroitsalongen som i morgon öppnar för allmänheten? Då har vi ett hett tips till dig. Gå och titta på Fisker Karma, den danske bildesignern Henrik Fiskers första skapelse som står på helt egna ben. Hans företag Fisker Automotives är dock verksamt utanför Danmarks gränser, närmare bestämt i Kalifornien.

Fisker Karma är alltså en plug-in-hybridsportbil. Tekniken under skalet kallas Q-Drive och är utvecklat av Quantum Technologies. Det består av en liten bensinmotor som driver en generator som laddar litiumjonbatteriet som i sin tur ger kraft till elmotorn. Sistnämnda skickar sedan kraften till bakhjulen. Som komplement till uppladdningen av batteriet används bromsenergiåtervinning och, som tillval, ett solpanelstak som lär fungera bättre i Kalifornien än i vårt – just nu – grådisiga land.

När man ställer bilen hemma i garaget inför natten, pluggar man bara i bilens kontakt i vägguttaget. Dagen efter kan man sedan med gott samvete köra utsläppsfritt i upp till åtta mil, alltså enbart med hjälp av elmotorn. Fisker påpekar att 60 procent av amerikanerna och européerna pendlar mindre än åtta mil om dagen. Med bilar som Fisker Karma skulle alltså stora delar av människans oljeberoende kunna avta.

Det finns två olika körlägen för bilen – Stealth och Sport. I det förstnämnda används endast elmotorn, perfekt för tyst smygkörning i stadstrafiken. I sportläget är det i stället full effekt som gäller. Elmotor och förbränningsmotor hjälps åt och 0-100 km/h går på sex sekunder och toppfarten ligger på 200 km/h.

Inuti bilen kan man njuta av mycket lyx. Bland annat fyra separata stolar som sägs vara av högsta klass, fina materialval på instrument och paneler, ett fullgott navigationssystem och mycket annat. På utsidan av bilen lägger man märke till (bortsett från den annorlunda grillen) LED-lamporna bak och de 22 tum höga lättmetallfälgarna.

Fisker Karma är riktigt lång för sin höjd. 497 centimeter mäter den på längden, 198 centimeter på bredden och endast 131 på höjden. Vad bilen väger är okänt, men den bör vara en hyfsad lättviktare med tanke på att aluminium har används till både chassi och kaross.

Karma ska byggas i 15 000 exemplar årligen, om allt går enligt planerna. Under fjärde kvartalet 2009 levereras de första bilarna, vilket kan låta väldigt långt borta eftersom uppgifter säger att bilen på Detroitsalongen är mer eller mindre produktionsklar. De 99 första bilarna kommer att vara numrerade och signerade av Henrik Fisker samt vara lackerade i samma kulör som utställningsbilen, med andra ord som på bilden ovan. Prislappen hamnar på strax över 500 000 kronor i grundutförande.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!