070109_bmw_3cab Foto: .

Fjärde trean utan tak

BMW lanserade under måndagen fjärde generation av 3-serie cabriolet på Detroitmässan. E93 som modellen heter på internspråk är den första generation som har hardtop istället för mjuk sufflett.

Hardtopen består av tre delar som viks upp eller ner på 23 sekunder. BMW menar att den nya fyrsitsiga cabrioleten är en fullfjädrad året-runt-bil, som kan köras överallt, när som helst. Taket ska vara så tätslutande att det inte existerar något vindbrus, inte ens i höga hastigheter. Taklösa bilar har en tendens till sämre vindstyvhet än sina täckta syskon, men E93 ska ha samma stabilitet och styvhet som coupen. Det är förstärkningarna och elmotorer till taket som gör att cabrioleten väger 200 kilo mer än sin täckta broder. 

Även BMWs menysystem iDrive har fått sig en uppdatering. Största skillnaden är att nu finns det knappar som går att programmera till dina egna favoritfunktioner. En annan nyhet för de varma sommardagarna är det speciella lädret i sätena. Det reflekterar solens infraröda strålning och därmed värms inte sätena upp, en livsviktig sak för de soliga dagarna. 

På motorfronten får självklart cabrioleten den kända dubbelturbosexan på 306 hästar som top of the line. Mer spännande är däremot den nya 2-litersfyran med direktinsprutning på 170 hästkrafter som gör sin debut i cabrioleten. Den motorn kommer inom en snar framtid kommer att hitta ner i övriga 3-seriemodeller. Med denna motor gör E93 0 – 100 km/h på 9,2 sekunder och har en toppfart på 220 km/h. Inget vrålåk, men roligare är förbrukningen som enligt EU-körcykeln bara är på 6,7 l/100km blandad körning. 

Hur bra bilen egentligen är kan du självklart läsa i Teknikens Värld framåt våren när vi hunnit testa den på våra svenska vägar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!