Under tolvmånadersperioden före höjningen i oktober förra året var bötesbeloppet endast 195 miljoner kronor. Mängden fortkörningsböter har därefter ökat med 17 procent från drygt 160 000 till 187 000.
På Vägverket ser man dock den statistiska höjningen som just statistisk. Trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall säger till Göteborgs-Posten att den 17-procentiga ökningen innebär att betydligt färre kör för fort. Det ökade antalet fortkörningsböter förklarar han med den kraftigt utökade kontrollen på svenska vägar. Enbart hastighetskamerorna ger nu 100 000 fortkörningsböter per år. Därför tror Tingvall inte att fler kör för fort utan att fler av de som gör det upptäcks.
I intervjun med Göteborgs-Posten är Tingvall även noga med att framhålla Sveriges, i jämförelse med övriga Europa, få fortkörare. I Frankrike har man skärpt övervakningen kraftigt och det har gett resultat. Trafikolyckorna har minskat stort under senare år. Varje år utfärdas över fem miljoner böter för fortkörning i Frankrike, vilket är nästan fem gånger fler per invånare än Sverige.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.