Nu har demokratin fått fotfäste även i motorbranschen, och det lönar sig att rösta. På New York Auto Show i juli presenterade Chevrolet tre koncept, Beat, Groove och Trax. Antingen kunde man inte bestämma sig för vilket koncept som var bäst eller så var det hela bara en välplanerad pr-kupp. Via Chevrolets hemsida har allmänheten i alla fall sedan dess kunnat rösta på det koncept man helst vill se i produktion. I går presenterades vinnaren på Los Angeles Auto Show. Beat-konceptet vann med klar majoritet över de andra, totalt röstade över 1,8 miljoner bilintresserade.
Därför lovar nu Chevrolet att en bil som baseras på Beat ska gå i produktion. Bilen ska framförallt erbjuda ett stadsvänligt format och bränsleeffektiva motoralternativ. Bilen är tänkt att locka unga (föga överraskande) moderiktiga människor i storstäder.
Beat-konceptet designades av GM:s designstudio i Sydkorea, det vill säga tidigare Daewoos dito. Som det ser ut nu blir Sydkorea även produktionsort för Beat. Chevrolet lanserar Beat som en global produkt, trots att man samtidigt erkänner att den tänkta marknaden är överallt förutom USA. Säljstart planeras till mitten av 2009.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.