Fyrhjulingarna blir allt fler i Sverige, och dödsolyckorna likaså. Motormännen har sedan en tid verkat för att skärpa reglerna kring fyrhjulingar. Sommaren 2007 krävde man att en speciell förarutbildning skulle införas, men fortfarande har inget hänt. Nu har Motormännen tröttnat på att Vägverket inte gör något åt saken och kräver att fyrhjulingarna ska tas bort från det allmänna vägnätet.
– Regeringen borde ta tillfället i akt att rensa upp och strama åt reglerna för fyrhjulingar när kraven nu skärps för att köra moped, snöskoter och terränghjuling. Antalet dödsolyckor med fyrhjulingar i trafiken har ökat i takt med att de blivit vanligare på vägarna. Från Motormännens sida anser vi att det är dags att ta problemen på allvar. Det enda raka i nuläget är att förbjuda fyrhjulingarna på allmän väg, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.
Motormännen kan dock tänka sig ett undantag när det gäller korta sträckor till eller från en arbetsplats. Det är inte användningen av fyrhjulingar inom lant- och skogsbruk som är problemet.
Motormännen vill också att det ska bli ett tydligare regelverk kring fyrhjulingarna. Som det är nu kan en och samma fyrhjuling registreras som terrängskoter, traktor, motorcykel eller moped. Och för de olika fordonstyperna gäller olika regler för var de får köras.
– Det har länge varit uppenbart att någon form av regelförändring är nödvändig. Det är inte rimligt att det kan räcka med ett bilkörkort för att framföra en fyrhjuling på allmän väg. Några andra likheter med en bil än de fyra hjulen finns knappast, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännens Riksförbund.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.