Ford B-Max minus B-stolpe officiell

Här är den första bilden av Fords nya familjefraktare B-Max. Beväpnad med Fords nya formspråk har Ford rationaliserat bort hela b-stolpen till förmån för en 1,5 meter stor dörröppning på sidan.

Att leta gemensamma nämnare mellan konceptbilen B-Max Concept och den nu officiella produktionsvarianten B-Max är inte jättesvårt. Bilarna delar mer eller mindre samma design, men en sak skiljer de båda bilarna från de minibussar vi är vana vid att se – b-stolpen. Som inte finns. I stället har Ford installerat förstärkta skjutdörrar som enligt Ford ska fungera lika bra som den nu bortrationaliserade stolpen. Dessutom borgar lösningen för en 1,5 meter stor dörröppning.

 Att huvudkonkurrenten Opel Meriva har en liknande idé till sina bilar med självmordsdörrar som går att öppna i en 90 grader stor vinkel kommer kanske inte som en chock. 

 Under skalet lär mycket av Fords säkerhetsteknik infinna sig, precis som den trecylindriga en liter stora Ecoboostmotorn som Teknikens Värld skrev om så sent som igår. Vill man hellre tanka med svart pumphandtag på macken finns även dieselalternativ signerade Duratorq TDCi. Mer specifika än så blir inte Ford, men det lär röra sig om den 1,6 liter stora motorn på 90 respektive 109 hästkrafter som gjorde premiär under Ford-huvar 2010.

 Vad gäller insidan har Ford varken lämnat någon närmare information eller bilder, men ju närmare bilsalongen i Genève – det vill säga när B-Max gör världspremiär –vi kommer så lär fler bilder på detta presenteras. Troligtvis kommer inte alltför mycket ha hänt sedan interiören i B-Max Concept (som du ser i bildspelet nedan) presenterades på Genèvesalongen för snart ett år sedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr