110301-ford-b-max

Ford B-Max ska utmana Opel Meriva

Doldisen Fusion kastas ut med huvudet före och in kommer i stället nya modellen B-Max. Ford gör ett logiskt modellbyte och hoppas att den lilla familjebussen B-Max ska locka kunder med sin innovativa dörrlösning.

Segmentet bestående av små mini-MPV-bilar har på senare år visat sig  vara ett av de allra mest intressanta och innovativa. En av de mest  spännande bilarna i Citroëns modellutbud är lilla men praktiska C3  Picasso och hos Opel finns bussiga Meriva med sina självmordsdörrar. Nu  ska även Ford vara med och leka. Den intetsägande mellanmjölksmodellen  Fusion blev aldrig någon succé och därför kommer denna inom kort att  bytas mot B-Max. Den som är bekant med Ford C-Max och S-Max förstår  genast att B-Max blir en mindre familjebuss.

Ford B-Max står just nu utställd på bilsalongen i Genève och där  presenterades den som en konceptbil. Konceptstämpeln är förstås bara  teoretisk, B-Max är färdig för serieproduktion och vi kommer förmodligen  att kunna se den på vägarna innan årets slut. Vänta dig dock ingen  mini-MPV av vanligt snitt, Ford har gett bilen en liten twist. Opel  Meriva har bakdörrar upphängda i bakkant men det är ingenting mot B-Max  som inte har några B-stolpar. På B-Max är dessa integrerade i de  skjutbara bakdörrarna. Fördelen med detta är att när både fram- och  bakdörrar är öppna skapas ett 1,5 meter brett insteg till kupén.  Baksätesryggarna kan förstås fällas framåt, så även främre  passagerarstolen, men dessvärre ser lastytan inte ut att bli helt plan. 

Plattformsmässigt är B-Max nära släkt med Fiesta, båda bygger på Fords  globala B-plattform. Den lilla familjebussen är strax över fyra meter  lång, endast elva centimeter längre än Fiesta och 32 centimeter kortare  än C-Max.

B-Max är intressant även på grund av sin drivlina. Den lilla bilen drivs  av en i sammanhanget pytteliten trecylindrig 1,0-litersmotor som på  sikt ska ersätta större fyrcylindriga bensinmotorer. Den lilla  EcoBoost-motorn är just nu i den sista utvecklingsfasen och ska utrustas  med start/stopp-system, direktinsprutning och turbomatning.

Läs mer

Test och provkörningar

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!