Ford tänker inte dra ut på avvecklingen av det halvt insomnade Mercury-märket. Nedläggningsbeslutet meddelades så sent som för en dryg månad sedan och redan under årets fjärde kvartal ska produktionen stoppas, det blir inga 2011 års modeller av Mercurys bilar. Brådskan att bli av med Mercury kommer dock att stå Ford dyrt, riktigt dyrt.
Nedläggningen av Mercury kommer att kosta Ford cirka 500 miljoner dollar, motsvarande 3,8 miljarder kronor, uppger Fords finanschef Lewis Booth i samtal med Automotive News. De enorma kostnaderna utgörs nästan uteslutande av ersättningar till alla återförsäljare som har sålt Mercurys bilar i USA. Enligt Booth har Ford redan betalat ut cirka 2,4 miljarder kronor till Mercury-säljare som har gått med på att avveckla sina verksamheter. Han beräknar att den totala kostnaden kommer att hamna på det dubbla beloppet. Hittills har omkring 700 av de totalt 1 700 Mercury-säljarna skrivit under avtal om att stänga sina verksamheter i utbyte mot ekonomisk ersättning från Ford.
I början av juni meddelade Ford att de hade beslutat att sätta stopp för det 71-åriga Mercurys historia. Vid årsskiftet ska Mercury vara helt nedlagt och därefter ska Ford satsa alla sina krafter på Ford-märket och det aningen mer premiuminriktade Lincoln.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.