Ford EcoSport facelift officiell

Fords mini-suv EcoSport får inför modellår 2018 en välbehövlig uppdatering som ger den ett mer robust utseende, nya motorer och modernare uppkopplingsmöjligheter.

Redan i början av 2012 presenterade Ford sitt bidrag i den mindre suv-klassen. EcoSport kunde kort därefter köpas i bland annat Brasilien, Kina, Indien och Ryssland. Till Europa kom modellen först under sommaren 2014. Sedan dess har fler än 150 000 exemplar sålts på vår kontinent. I exempelvis Italien ser man Ford EcoSport titt som tätt. Det kan man inte påstå att man gör i Sverige. Här har den aldrig blivit någon större succé och hittills i år har endast 221 exemplar registrerats i vårt avlånga land. Det ger EcoSport plats 154 av landets populäraste bilmodeller, sämre än både Alfa Romeo Giulia och Porsche 911.

Kanske den svenska EcoSport-försäljningen kan komma igång i höst i och med att Ford nu presenterar en uppdaterad version av modellen. När Ford EcoSport facelift ställs ut på bilsalongen i Frankfurt med start nästa vecka visar den upp en rad nyheter som ska göra den mer attraktiv.

Först och främst har utseendet uppdaterats och påminner om hur de båda storebröderna Kuga och Edge ser ut.

Fronten har fått en helt ny grill som är placerad högre upp. Den tidigare smala remsa som löpte mellan strålkastarna är borta. Strålkastarna är omgjorda och har vuxit till sig. Det bådar gott eftersom de tidigare strålkastarna bjöd på för dåligt ljus (gratis test av tio mindre suvar på länken).

Längs sidorna är förändringarna minimala men tröskellådorna har fått nya veck som piggar upp bilen från denna vinkel.

Bakifrån sett är EcoSport sig lik till stora delar men det nya, nedlackade stötfångarpartiet utan den tidigare ”hasplåten” gör mycket för utseendet.

Utseendet på insidan är betydligt mer förändrat än utsidans. Mittkonsolen är helt ny med ny layout för knappar och vred. Borta är den plottriga manöverpanel som funnits i flera av Fords mindre modeller under flera år. En infotainmentskärm på åtta tum har tagit plats på instrumentbrädans framkant, en instrumentbräda som till stora delar även den gjorts om. Mätarhuset bjuder på nytt utseende med nya rundlar och tydligare displayer. Även ratten har omgjord.

Sync 3 har tagit plats i EcoSport vilket betyder fler kommunikations-, uppkopplings- och underhållningsmöjligheter än tidigare. Systemet är kompatibelt med både Android Auto och Apple CarPlay.

Ford EcoSport får ett nytt motoralternativ i samband med uppdateringen. Det är en 1,5-liters TDCi-dieselmotor med tilläggsbeteckningen EcoBlue. Den ger 125 hästkrafter och 300 newtonmeter och sägs förbruka 0,45 liter diesel per mil vid blandad körning. Det motsvarar 119 gram koldioxid per kilometer.

Denna dieselmaskin kan kombineras med vad Ford kallar för deras intelligenta fyrhjulsdrift som på mindre än 20 millisekunder kan justera drivkraften mellan främre och bakre hjulparen beroende på vad situationen kräver.

Som spekulant på Ford EcoSport har du tolv, enligt Ford djärva, exteriöra kulörer att välja mellan. Tidigare fanns det bara åtta olika färguppsättningar. Några av de nya heter Lightning Blue, Ruby Red och Tiger Eye.

Uppdaterade EcoSport lanseras i Europa i höst. Vad Ford gör med modellens prislapp i samband med lanseringen återstår att se. I dag kostar EcoSport i Sverige från 161 800 kronor.

På bilderna här ses EcoSport ST-Line. Lite lustigt att Ford Sverige inte nämner detta utrustningspaket som för första gången tar plats på denna lilla suv-modell.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!