Ford Evos Concept Foto: © 2011 Ford Motor Company

Ford Evos Concept lockar med teknik och form

På mässgolvet i Frankfurt nästa månad visar Ford upp konceptbilen Evos Concept som uppvisar företagets nya globala formspråk tillsammans med tekniska innovationer som ska göra livet i bilen njutbart. En laddhybriddrivlina flirtar både med prestanda- och miljömedvetna.

Ford har inför den stora bilsalongen i Frankfurt i september skräddarsytt en konceptbil som de döpt till Evos Concept. Konceptet tar Fords produktstrategi One Ford till en ny nivå genom att sammanbinda de tre viktigaste beståndsdelarna – design, smart teknik för en snar framtid samt ledande bränsleekonomi.

– Med sin snygga design och innovativa teknikupplevelse är detta ett bra exempel på den spännande vision som vi har för varumärket Ford. Även om den här bilen aldrig kommer att rulla på vägarna, kommer nästa generation Ford-produkter runt om i världen att integrera många av dess karakteristiska designlösningar och avancerade tekniker, berättar Derrick Kuzak som är Fords globala chef för produktutveckling.

Teknikensvarld.se kan avslöja att det inte rör sig om år innan vi får se något i den här stilen från Ford, utan att det i stället rör sig om månader. Redan på bilsalongen i Detroit i januari nästa år visar Ford upp en global bil i mindre mellanklassen som kommer att ärva stora delar av det vi ser på bilderna här.

Målet med Evos Concept, och därmed framtida Ford-modeller, är att bjuda dess förare och passagerare på en teknikupplevelse i form av vad man kallar "unika och oväntade funktioner som skapar glädje". Ford poängterar att det inte handlar om att visa upp en lista med hur tekniskt avancerad bilen är i form av hård- och mjukvara, utan hur tekniken förhöjer upplevelsen för dem som befinner sig i kupén, och då främst föraren.

Förutom att bilen är tänkt att kunna läsa av föraren och därmed anpassa inställningar arbetar den innovativa tekniken med molnet (modeord nummer ett i dag som ungefär betyder datorkraft baserad på Internet där resurser, programvara och information delas mellan olika enheter).

Till exempel skulle bilen kunna spela upp samma strömmade musik eller nyhetsprogram som nyss spelades i hemmet så fort föraren sätter sig i bilen, automatiskt ställa in klimatanläggningen efter personliga val utan att föraren måste ha initierat det, kunna stänga garageporten och släcka lamporna i hemmet så fort bilen backats ut.

– Denna molnanslutna vision visar den enorma potentialen när det gäller att skräddarsy körupplevelsen så att den exakt överensstämmer med förarens personliga preferenser och sinnesstämning. Allt från att rekommendera en väg som är skön att köra på till vänner i dina sociala nätverk till att ställa om väckarklockan så att du kan ta sovmorgon om ett morgonmöte ställs in, berättar Paul Mascarenas som leder Fords globala forsknings- och innovationsteam.

På dagens standardbilar är chassi fördefinierat efter ett genomsnitt av vilken typ av kunder som kommer att köpa bilen och på vilken typ av vägar bilen mest kommer att köra. Med tekniken i Ford Evos Concept ska bilen helt kunna anpassas efter föraren och vägen. Bilen lär sig förarens vanor och körbeteenden och, tillsammans med till exempel kart- och väderinformation från molnet, anpassas bland annat drivlina, hjulupphängning och bromssystem.

Med tanke på Evos Concepts sportiga utseende skulle man kunna tro att det sitter en vass sexa under huven. Ford har dock även här tänkt på hur den framtida globala bilen ska kunna drivas framåt med en kombination av prestanda och miljömedvetenhet. Drivlinan är av laddhybridtyp som är kopplad till litiumjonbatterier. Konfigurationen är densamma som i C-Max Energi som presenteras tidigare i år och som lanseras i Europa om ungefär två år. Det innebär en elmotor i symbios med en bensinmotor på 2,0 liter. Elmotorn är huvudkraftkällan och bensinmotorn går endast in när batterierna behöver underhållsladdas. Systemet arbetar efter samma princip som Chevrolet Volt.

Drivlinan är också uppkopplad mot molnet och ska på så sätt kunna arbeta så optimalt som möjligt. Till exempel ska tjänster i molnet kunna servera drivlinan med information om framförvarande vägsträcka och väderlek som i sin tur anpassar sig för att arbeta så energieffektivt som möjligt. En annan möjlighet är också att bilen informeras om zoner med utsläppsrestriktioner som ligger längs rutten. På så vis kan drivlinan växla driftläge och spara energi till där det verkligen behövs.

Total räckvidd – el- och förbränningsmotor tillsammans – uppger Ford till 80 mil.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr