Den första Mustangen som rullade av Fords produktionsband i Dearborn, Michigan år 1964 var en vit Ford Mustang cabriolet med V8 på 164 hästkrafter och treväxlad manuell låda.
När bil nummer tio miljoner rullade av bandet i Flat Rock-fabriken i Michigan nyligen lät man därför den speciella kärran få samma specifikationer – nästan i alla fall.
Hyllningsbilen i fråga är en Ford Mustang GT cabriolet och lackad i kulören Wimbledon White, samma som ur-Mustangen. Men några 166 hästkrafter är det inte tal om. Istället är det en V8 på 5,0 liter och 466 hästkrafter som regerar under huven på den tio-miljonte Mustangen, och den manuella växellådan har dubbelt så många steg som den i Mustang nummer ett.
Jubileumsbilen ställdes ut under ett stort arrangemang vid Fords huvudkontor i Dearborn tidigare i veckan (se bild nedan) där fler än 60 Mustangägare deltog.
Dagens Ford Mustang är modellens sjätte generation och presenterades i december 2013. Förra året fick modellen en facelift och i januari i år presenterades Mustang i Bullitt-utförande.
De senaste tre åren har Mustang varit världens mest sålda sportbil, och förra året såldes modellen i 125 809 exemplar världen över enligt IHS Markit. 512 stycken hittade till svenska vägar och enligt Ford är Sverige Europas Mustang-tätaste land räknat per capita.
Så sent som i våras var vi iväg och körde Ford Mustang GT Fastback. Den provkörningen kan du läsa här.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.