Ford Focus uppdateras inför 2022. Foto: Ford

Ford Focus facelift officiell

Nu är det dags för nuvarande generation Ford Focus att genomgå en rad små förändringar för att hålla ut ytterligare några år. En av de största förändringarna är att några fysiska knappar har försvunnit och vars funktionalitet har placerats i nya, större infotainmentskärmen.

Efter ungefär tre år på marknaden genomgår dagens Ford Focus en uppdatering för att upplevas som fräsch och modern även framöver.
Sett till det yttre rör det sig om relativt subtila justeringar, framför allt är det fronten som lyfts mest i och med att huvens anslutning mot grillen är har gjorts om och faktiskt också gör frontpartiet högre än tidigare. Nya grillmönster har tagit plats, så även en omliggande kromlist på Active-versionen. Strålkastarna har uppdaterats och är numera av LED-typ genom alla utrustningsnivåer. I och med att strålkastarna har integrerade ”dimljus” har de traditionella dimljusen i spoilern försvunnit.
Även bakljusen har uppdaterats med nya LED-slingor för annan signatur, som det så populärt kallas. Lampglasen har dessutom mörktonats en aning.

1 av 6: Uppdaterade Ford Focus ST-Line. Foto: Ford
2 av 6: Uppdaterade Ford Focus ST-Line. Foto: Ford
3 av 6: Uppdaterade Ford Focus Active. Foto: Ford
4 av 6: Uppdaterade Ford Focus Active. Foto: Ford
5 av 6: Uppdaterade Ford Focus ST. Foto: Ford
6 av 6: Uppdaterade Ford Focus ST. Foto: Ford

På insidan märks en digital förarmiljö med 12,3 tum stor skärm framför ratten, men den är faktiskt inte ny utan presenterades redan i fjol i samband med att mildhybriddrivlinor tog plats i modellen. Ny är däremot infotainmentskärmen på 13,2 tum som ersätter gamla 8-tumsskärmen. Mjukvarumässigt är det också en uppgradering, från Sync 3 till Sync 4 som innebär molnbaserad navigering, AI-funktioner och OTA-uppdateringar – bland annat.
Skärmen innebär också att mittkonsolen har gjorts om en aning i och med att antalet knappar har reducerats. Flera funktioner, exempelvis temperatur- och fläktinställning, görs via menyraden som är ”fast” i nederkant av skärmen. Bra att vanliga funktionerna alltid ligger tillgängliga utan att behöva bläddra runt bland menyer för att exempelvis öka värmen, men det kräver ändå att föraren tar blicken från vägen för att ha koll på att rätt det klickas på rätt grejer. Till en fysisk knapp kan fingrarna leta sig fram utan att förarens blick behöver tas från trafiken.
Sync 4 är även Android Auto- och Apple CarPlay-kompatibelt utan att kabel behövs.

1 av 3: Interiören är lätt uppdaterad tack vare ny skärm... Foto: Ford
2 av 3: ... som har tagit över en del funktioner som fysiska knappar tidigare stod för. Foto: Ford
3 av 3: Kombiversionen har fått ett ”våtutrymme” klätt med vattenavvisande material. Foto: Ford

Förarstödsystemen har utökats med bland annat ett mer avancerat döda vinkel-system som inte bara varnar utan också kan styra tillbaka bilen till rätt fil för att undvika kontakt med annat fordon. Samma system kan även användas vid körning med släpvagn. Knappar föraren in längd och bredd på släpet tar systemet hänsyn till det.

Motorerna består av två mildhybrider, som alltså lanserades i fjol, på 125 respektive 155 hästkrafter plockade ur trecylindrig bensinmotor med tre cylindrar, samt en dieselmotor på 1,5 liter med 120 hästkrafter. 0,51 liter per mil (115-116 g/km) förbrukar de båda bensinmotorerna i sina snålaste utföranden medan dieseln nöjer sig med 0,40 liter per mil (106 g/km).
Bensinmotorerna kan i och med Focus-uppdateringen kombineras med sjuväxlad Powershift-dubbelkopplingslåda. Tidigare gick det bara att växla manuellt.
På marknader utanför Sverige kommer ytterligare två motorer att saluföras, en bensinare med 100 hästkrafter samt en diesel med 95 hästkrafter.

Ett tredje motoralternativ finns för svenska marknaden (och andra marknader), nämligen prestandaversionen ST. Den bjuder, precis som tidigare, på 280 hästkrafter och 420 newtonmeter som hämtas ur en 2,3 liter stor bensinmotor med fyra cylindrar. Den drar i bästa fall, enligt WLTP-körcykeln, 0,78 liter per mil vid blandad körning (180 g/km).

Ford Sverige, eller Hedin Motor Company som bolaget numera heter, säger att lanseringen på svenska marknaden sker i början av 2022. Några priser avslöjar de inte, sannolikt är de ännu inte fastställda. I dag kostar Focus, utan hänsyn till kampanjpriser, från 260 500 kronor i halvkombiutförande och för ytterligare 7 000 kronor växer modellen till kombiutförande.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!