Varje år samlar föreningenGröna Bilister ihop tre jurygrupper som ska utse den miljöbil som bäst uppfyller deras specifika krav. En pensionärsjury, en barnfamiljsjury och en biljournalistjury får poängsätta bilarna beroende på hur väl de passar de olika jurygrupperna som grovt sett ska representera samhället. När poängen räknades samman stod Ford Focus Flexifuel som den totala segraren. Det är tredje året i rad för den etanoldrivna Focusen.
– Olika grupper i samhället har olika önskemål och behov och det avspeglas i juryernas val, men de är helt överens om att bensin och diesel tillhör gårdagen. Ingen fossilbränsledriven bil fick en enda poäng av våra jurymedlemmar – en viktig signal till både konsumenter och biltillverkare, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.
Jurymedlemmarna hade att välja mellan samtliga bilar på marknaden som uppfyller regeringens miljöbilsdefinition, har fått betyget fem stjärnor i Euro NCAP:s tester, med minst två stjärnor för fotgängarskydd och antisladdsystem som standard. Bilarna har testats i normal trafik och till viss del även på STCC-banan i Göteborg. Efter segraren Ford Focus kom Volkswagen Touran Ecofuel CNG. Därefter delade Ford S-Max Flexifuel och Ford Mondeo Flexifuel på tredjeplatsen. Fjärdeplatsen intogs av Peugeot 308 SW Bioflex.
Ford Focus Flexifuels fossila koldioxidutsläpp anges till 59 gram per kilometer. Genomsnittet för den svenska nybilsförsäljningen ligger på 181 gram per kilometer. Gröna Bilister beräknar att den svenska vägtrafikens koldioxidutsläpp skulle minska med två tredjedelar om hela bilparken hade samma utsläppsnivå som Focus Flexifuel.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.