081211-ford-focus-rs

Ford Focus RS avtäckt

Ford har nu slutligen dragit täcket av den produktionsfärdiga Focus RS. I Focus RS får Volvos turbofemma verkligen ge allt den har. Ford plockar ut hela 300 hästkrafter, vilket ger en 0-100 km/h-tid på 5,9 sekunder.

Fords heta version av Focus visades i konceptform första gången på bilsalongen i London i somras. En illgrön Focus RS drog blickarna till sig på mässgolvet och succén var omedelbar. Ungefär en månad efter premiärvisningen hade Fords brittiska återförsäljare tagit emot inte mindre än 1 000 beställningar. Och det utan att beställarna knappt har sett bilen, än mindre provkört den. När vi nu får se de första bilderna på den produktionsfärdiga versionen ser vi att i princip ingenting har förändrats från konceptet.

På de nya bilderna syns Focus RS i kulören Performance Blue, som ska återknyta till numera klassiska Ford-modeller som Escort RS Cosworth från 1992 och Focus RS Mk1. Nya Focus RS är dock värre än någonsin tidigare. Den turbomatade 2,5-litersmotorn från Volvo får jobba för högtryck i Focus RS. 300 hästkrafter levereras och den ska klara av att föra bilen från 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Toppfarten begränsas till 244 km/h. Volvo-motorn är densamma som i Focus ST, men med större turboaggregat och laddluftkylare. Focus RS har dessutom fått 40 millimeter bredare spårvidd, 19-tumshjul samt uppgraderade fjädrar och dämpare. Någon fyrhjulsdrift att distribuera all kraft från motorn finns dock inte. Kraften skickas till framhjulen via en sexväxlad manuell växellåda som är utrustad med en mekanisk racediffbroms från Quaife. Enligt Ford behöver bilen inte fyrhjulsdrift tack vare denna konfiguration.

Förutom den tidigare visade giftgröna kulör, och denna blå, kan kunderna även välja att få sin RS i vitt. Interiören kan färgmatchas med exteriören, eller fås i ett helsvart skinnutförande. Recaro-stolar och detaljer i borstad aluminium  skiljer interiören från en vanlig Focus. Jämfört med Focus ST får RS tre nya mätare, bland annat en laddtrycksmätare som sitter ovanpå mittkonsolen. De första leveranserna till kunder sker i mars. Grundpriset i Europa uppges bli omkring 39 000 euro, motsvarande 400 000 kronor.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!