100329-ford focus rs500

Ford Focus RS500 – svart som synden

Ford kunde inte hålla sig… de var helt enkelt tvungna att dela med sig av sin nya godbit Ford Focus RS500. Denna mattsvarta best ruvar på 350 hästkrafter som skickar iväg bilen 0-100 km/h på 5,6 sekunder.

Vi har i en dryg månads tid känt till att Ford har haft ett ess under rockärmen och i helgen blev det tydligare då uppgifter om detta hemliga projekt läckte ut. Så i dag valde Ford, två dagar innan utsatt tid, att presentera sin nya framhjulsdrivna best – Focus RS500.

Bilen är inget mindre än en specialversion av vanliga Focus RS med extra effekt och det mesta som standardutrustning.

Maskinen under huven är densamma som i Focus RS, det vill säga 2,5-litersfemman med turbo som är en gammal bekanting från Volvo. Men i stället för att lämna ifrån sig 305 hästkrafter och 440 newtonmeter har RS500-versionen hela 350 hästkrafter tillgängliga vid 6 000 r/min samt 460 newtonmeter mellan 2 500 och 4 500 r/min. Det är inte Ford själva, och inte heller Volvo för den delen, som har fixat effektökningen. I stället lät man entusiaster i form av ingenjörer från Ford TeamRS och Revolve Technologies sköta den biten. Det man har gjort är att ge motorn bättre flås och förfinat förbränningen samt monterat en större laddluftkylare, större luftfilter för bättre flöde, fetare downpipe, uppgraderad bränslepump samt uppgraderad mjukvara för att matcha och optimera de övriga förändringarna.

– Motorns förbättrade andning har gett oss möjligheten att öka effekten utan att behöva höja turbotrycket något nämnvärt. Detta har gjort det möjligt att förbättra prestandatoppen samtidigt som de lysande köregenskaperna, bränsleförbrukningen och utsläppen har kunnat behållas på samma nivå som för vanliga Focus RS, berättar Gunnar Herrmann, ansvarig hos Ford för de globala modellerna i C-segmentet.

Den uppgraderade motorn putsar till accelerationssiffran 0-100 km/h med tre tiondelar till 5,6 sekunder, enligt preliminära siffror. Toppfarten sägs ligga på 265 km/h, med andra ord knapp märkbar skillnad jämfört med vanliga Focus RS.

Drivningen sker fortfarande på framhjulen med det avancerade RevoKnuckle-upphängning och den fina diffbromsen. Fyrhjulsdrift väntas komma först med nästa generation Focus RS som dyker upp om några år.

Om du funderar på om bilen håller ihop i det långa loppet behöver du inte vara orolig. Ford har genomfört ett uthållighetstest med RS500 där de avverkade 1 000 mil på Nürburgring. Tre av Fords tävlingsförare körde i skift utan avbrott vilket motsvarar tio (!) på varandra följande 24-timmarslopp på just Nürburgring.

Ford Focus RS500 finns enbart i en färg, nämligen matt svart. Det handlar dock inte om en riktigt lack utan i stället är det en folie/film, likt det många taxibilar har i dag, som ger den matta ytan. Folien levereras av det välkända tyska företaget 3M.

Under folien finns bilens riktiga lackering – Panther Black Metallic. Folien är dock inte enbart till för att ge bilen dess syndiga utseende, det är också till för att ge bilen en skyddande yta mot exempelvis repor.

19-tumsfälgar i speciella RS500-kulör matchar den matt svarta bilen. Dessa är skodda med 235 millimeter breda däck med 35-profil.

Interiört känner man igen sig från vanliga Focus RS, bortsett från ett par punkter. Först och främst kulören som är en för RS500 unik röd färg som de standardmonterade Recaro-stolarna är klädda i (skinn). Färgen går även igen i sömmarna på ratten, dörrsidorna, växelspaksknoppen och golvmattorna.

Mittkonsolen är också den RS500-unik med en kolfiberliknande panel där man också finner en plakett med bilens produktionsnummer. Endast 500 stycken RS500 ska byggas.

I övrigt är det mesta i utrustningsväg standard. Tvåzons klimatanläggning, parkeringssensorer bak, nyckellöst tändningslås, ljudsystem med cd-växlare bara för att nämna några exempel.

Tillvalslistan är kort, endast dvd- och ljudanläggning med pekskärm är ikryssbar vid köpet.

Världspremiären för Focus RS500 hålls på bilsalongen i Leipzig den 9 april. I maj går startskottet för produktionen i den tyska fabriken. Samtidigt är det möjligt att lägga beställning på en bil i 20 europeiska länder. Det gäller att skynda sig till Ford-handlaren om man vill lägga vantarna på ett av de 500 exemplaren.

Läs mer

Provkörning

Test

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!