Ford Focus EcoBoost

Ford Focus slopar en cylinder

Det har varit känt ett tag men det är först nu som Ford Focus får ta del av nya EcoBoost-motorn som består av tre cylindrar med total volym om en liter. Snålhet, miljöbilsklassad och effektstinn är tre utmärkande drag.

Instegsmotorn till Ford Focus är i dag 1,6-liters Duratec-motorn på 120 hästkrafter. Men den får nu kliva åt sidan och börja samla damm någonstans nu när en mycket mer intressant och effektivare maskin är aktuell som ny instegare. En motor som finns tillgänglig i två olika effektutföranden.

Största skillnaden mellan Duratec-motorn och den nya, kallad EcoBoost, antalet cylindrar. Den nya maskinen har endast tre cylindrar, en mindre än i motorn som den ersätter. En annan skillnad är att trepipen är turbomatad medan den fyrcylindriga är en sugvariant.

Men kanske viktigaste skillnaderna är de som föraren och bilägaren märker av. EcoBoost-motorn är piggare, snålare och framför allt billigare tack vare den lägre förbrukningen och att den i Ford Focus blir miljöbilsklassad.

Fords nya 1,0 EcoBoost finns i två olika utföranden. En 100-hästarsversion som vill ha 0,48 liter bensin per mil och släpper ut 109 gram koldioxid per kilometer. Den andra versionen har 125 hästkrafter, 170 newtonmeter (200 med hjälp av overboost) och vill ha 0,50 liter per mil och släpper ut 114 gram per kilometer. Det kan jämföras med den utgående Duratec-motorn som förbrukar 0,59 liter per mil vid blandad körning vilken är synonymt med 136 gram koldioxid per kilometer.

Tanken är att Ford Sverige ska kunna erbjuda Focus-spekulanterna den nya motorn med start i april. Några prisuppgifter finns inte för Sverige dagsläget men som en fingervisning kan vi ta de brittiska uppgifter som visar att nya instegs-Focusen blir knappt tre tusenlappar dyrare än dagens. I dag kostar instegsversionen i Sverige från 183 500 kronor.

Denna lilla och snåla bensinmotor kommer lite senare i år även att ta plats i nya B-Max och C-Max. Antagligen hittar den även ned i motorrummet på Grand C-Max, vissa uppgifter pekar på det men inget sådant har bekräftats.

Håll utkik på teknikensvarld.se för en stundande provkörning av Ford nya snålkort i golfklassen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!