Villkor för att få köpa den, i vilka färger den kommer att finnas, hur den kommer att byggas och hur bakvingen jobbar… Ja, det är saker som Ford hittills har berättat om sin kommande supersportbil supersportbil GT som först visades upp som koncept för två år sedan under Detroitsalongen.
Nu får vi veta mer om bilens hjärta och prestanda. V8:an på 5,4 liter och 550 hästar från föregångaren, som kom 2004, finns inte kvar utan har ersatts av en nyutvecklad V6-motor på 3,5 liter och 647 SAE-hästkrafter och 550 pundfot, vilket med våra mått blir 656 hästkrafter och 746 newtonmeter. Även om vi sedan tidigare känd till att den ska ge ”över 600” hästar så är det ett rejält skutt uppåt.
Det är enligt Ford själva den starkaste EcoBoost-motorn någonsin, en motorteknik som såg dagens ljus 2009. Med motorn når nya GT, med en torrvikt på 1 360 kg, en topphastighet på 216 mph, vilket motsvarar 347 km/h och därmed gör den till den snabbaste Ford-modellen hittills.
På den kanadensiska banan Calabogie har Ford ställt GT mot rivaler som Ferrari 458 Speciale och McLaren 675LT. Bilarna justerades för att passa banan, fick nya däck och vätskor samt kördes av samma förare runt den 5,05 kilometer långa banan. Tiden blev 2,09,8 för GT, 2,10,8 för McLaren och 2,12,9 för Ferrari.
Ford vill samtidigt understryka att bilen, tack vare aktiv fjädring och aerodynamik, är lättkörd i alla hastigheter oavsett förarens färdigheter.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.