090303-ford-iosis-max

Ford iosis MAX – nästa Focus och C-Max

På Genèvesalongen visar Ford det nya konceptet iosis MAX. Förutom att vara ett läckert koncept är iosis MAX även en avslöjande förhandstitt på nästa generation Focus och C-Max.

Med det nya konceptet iosis MAX  slår Ford två flugor i en smäll. Konceptet är nämligen en förhandstitt på två av Fords kommande modeller. Nästa generation Focus får en föraning om genom att titta på fronten, medan resten av iosis Max förevisar Fords kommande Multi Activity Vehicle (MAV), med andra ord: C-Maxs efterföljare. Och nog ser Fords framtid ut att vara värd att följa. Iosis MAX bygger vidare på och förstärker Fords designspråk som introducerades med första generationens Focus.

iosis-namnet känner vi igen från tidigare Ford-koncept. Det första iosis-konceptet visades 2005 och året därpå visades iosis X som sedermera förvandlades till Kuga. Namnet symboliserar att det inte bara är en vild designstudie, utan ett koncept med goda chanser att gå i produktion. Även under huven döljer sig framtida produkter från Ford. Iosis MAX drivs av en direktinsprutad 1,6-liters Ecoboost-motor på 180 hästkrafter. Motorn ska inte bara vara sportig utan även snäll mot miljön med hjälp av Fords nya start/stopp-system som lanseras nästa år. Fords ingenjörer har räknat fram ett teoretiskt koldioxidutsläpp på 125 g/km. Ecoboost-motorer ska börja införas i Fords utbud med början nästa år. 

I kupén har Fords designers arbetat för att få fram en så luftig miljö som möjligt. Det stora glastaket släpper in dagsljus och stolarna i nätutförande ger rymd. Dessa lär dock inte följa med till någon eventuell produktionsbil. För att få till en så fri golvyta som möjligt är framstolarna upphängda i mittkonsolen, faktum är att ingen av stolarna rör golvet. En intressant detalj som vi kan komma att få se mer av är den till synes helt släta mittkonsolen. I likhet med de senaste mobiltelefonerna är mittkonsolen en enda stor pekskärm. Iosis MAX bjuder även på den del nya lösningar när det kommer till hur bilen öppnas. Ford har kommit på att det ofta är trångt på parkeringsplatser och därför försett konceptet med skjutdörrar baktill och en baklucka som kan öppnas i två steg. Är det trångt när matkassarna ska in kan den nedre delen av bakluckan glida upp på den övre, man får då en kompakt lucka som inte tar mycket plats bakåt eller skjuter upp i höjden.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!