100819-ford-mustang-boss Foto: Ford / Wieck / © 2010 Ford Motor Company

Ford Mustang Boss 302 är tillbaka

Ford återupplivar det gamla muskelnamnet Boss och skapar den snabbaste Mustangen någonsin. Nya Mustang Boss 302 är trimmad till 440 hästkrafter och Ford har satt som mål att den nya bossen ska kunna mäta sig med BMW M3.

Hela Ford Mustang är en retroskapelse i sig men nu har Ford tagit det ett steg längre. När folket på Ford bestämde sig för att bygga den starkaste och snabbaste Mustangen hittills kom de även fram till att den skulle återuppliva det numera smått legendariska Boss-namnet. När muskelbilarna blomstrade som allra mest under sent 1960-tal och tidigt 70-tal gick Ford på knock med specialmodellerna Boss 429 och den lite motorsvagare Boss 302 som i princip var tävlingsbilar med registreringsskyltar. Riktigt så extrem är inte nya Boss, även om den är rejält mycket starkare och snabbare än originalen.

Fords ingenjörer har utgått från 2011 års Mustang GT och plockat bort och lagt till olika delar för att skapa en racebil för gatan med BMW M3 som måttstock. Enligt Ford kan Mustang Boss 302 matcha BMW:s tid runt Laguna Seca-banan. För att det ska vara möjligt har Ford höjt effekten på den 5,0 liter stora V8-motorn genom att byta kamaxlarna och montera större insug, dock ingen turbo. Resultatet är ett effektuttag på 440 hästkrafter och 515 newtonmeter i vridmoment. En diffspärr hjälper till att få ned kraften i backen och hugade köpare kan välja till en mer avancerad torsendiff. Men Ford har inte nöjt sig med att bara höja effekten, ljudet måste ju också bli högre. De valde därför att lägga till två extra avgasutblås strax framför de bakre hjulhusen. De extra utblåsen puffar bara ut lite avgaser men mycket ljud och har små metallskivor som finjusterar ljudbilden och håller ljudnivån inom lagliga gränser. Vid till exempel bankörning kan skivorna skruvas bort för att få till ett ännu högre V8-dån.

För att klara av att hantera kraften har Mustang Boss fått hårdare bussningar, fjädrar, större krängningshämmare och dämpare som går att justera mekaniskt i fem steg. Från Brembo hämtas 14 tum stora bromsar och den hastighetsavkännande styrningen kan ställas in i lägena comfort, normal och sport. Ford släpper än Mustang Boss i specialversionen Boss 302 Laguna Seca som är anpassad för bankörning. Laguna Seca-modellen har inget baksäte och har ännu hårdare fjädringsinställning.

Test och provkörningar

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!