Foto: Charlie Magee / Charlie Magee Photography

Ford: ”Nya Focus kan förutse framtiden”

I och med modellår 2015 av Focus introducerar Ford ett nytt, förutseende antisladdsystem som ska ge säkrare köregenskaper. Hur det fungerar demonstreras med hjälp av ett ägg och en sked.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Vi på Teknikens Värld har under många årtionden utrett tusentals bilmodellers sladdbenägenhet vid undanmanövrar. När ESP-antisladdsystemet introducerades i mitten av 1990-talet blev det plötsligt säkrare att vrida på ratten vid olika situationer, vilket också syntes på vår tavla över älgtestresultat. I dag har merparten av världens nya bilmodeller antisladdsystem.

Nu presenterar Ford vad de kallar för nästa generations antisladdsystem. Det gör man i Focus av modellår 2015.

Realtidssensorer i bilen samlar in mängder med information från körsituationen, bland annat bilens hastighet, rattens position och hastigheten på rattrörelserna. Utifrån denna data räknar en enhet ut vad som är på väg att hända och mellan 100 och 200 millisekunder innan hjulen tappar fäste och bilen börjar sladda skickas instruktioner ut att hjulen ska bromsas individuellt. Teknikens ska säkerställa färden som också bedöms bli mer komfortabel.

Ford demonstrerar sitt nya antisladdsystem i en film, den ovan, där ett ägg och en sked illustrerar utvecklingen. Först kör de en bil utan antisladdsystem, en Fiesta XR2, sedan en med antisladdsystem, en nyare B-Max, och till sist nya, uppdaterade Focus ST som har det nya antisladdsystemet.

Vi ser fram emot att testa Fords nya antisladdsystem i vårt berömda älgtest för att avgöra om det fungerar lika bra som beskrivet.

Förresten, du vet väl att Citroën fortfarande är ohotad i toppen?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!