Ford Ranger första pickup med fem stjärnor i Euro NCAP Foto: Euro NCAP

Ford Ranger första pickup med fem stjärnor

I dag har Euro NCAP släppt resultaten från sina senaste krocktester där tolv bilar ingick. Mest anmärkningsvärt är nya Ford Ranger som fick fem stjärnor och därmed är första pickup att lyckas med det.

Ford Ranger har på två år gått från skräp- till kungastatus sett till krocksäkerheten. När Ford Ranger av föregående generation krocktestades av Euro NCAP 2009 nådde modellen upp till skamliga två stjärnor av fem möjliga. När nya generationen Ford Ranger krocktestades visade den sig inte bara vara bättre än sin företrädare, nya generationen till och med imponerade och fick fem stjärnor, det högsta betyget som utdelas. Det är första gången i Euro NCAP:s krocktesthistoria som en pickup får full pott. Vi kan bara lyfta på hatten och gratulera Ford till bedriften.

 Det mest anmärkningsvärda som uppmättes vid krocktestet med Ford Ranger är fotgängarskyddet. Av denna krocktestomgångs tolv testade bilar – där personbilar av olika slag ingick: småbilar, golfklassare, storbilar, suvar och MPV:er – plockade pickupen Ranger hem det högsta betyget i just delmomentet fotgängarskydd. 81 av möjliga 100 procent är väsentligt bättre än någon annan bil i krocktestomgången och än mer anmärkningsvärt är det att det är det bästa fotgängarskyddet som någonsin uppmätts av Euro NCAP, oavsett fordonstyp.

 Anledningen till den fina poängutdelningen i grenen fotgängarskydd beror på en väl utformad och mjukare front med goda absorberingszoner för fotgängare som kommer i kontakt med bilen vid en kollision.

 – Med ett så välfungerande skydd för fotgängare är det tydligt att Ford Ranger höjer ribban vad gäller säkerhet inom transportbilssektorn, som tidigare varit något eftersatt, säger Michiel van Ratingen som är generalsekreterare på Euro NCAP.

 I vuxenskyddet nådde Ford Ranger upp till 96 procent vilket tillsammans med två andra krocktestade bilar var högst i testomgången. Det enda delmoment i vuxenskyddet som fick lite sämre betyg, nämligen medel, var skyddet mot pisksnärtskador.

 I barnskyddet blev det 86 av 100 möjliga procent utan några nedslag. Med detta betyg var Ranger näst bäst i grenen barnskydd under denna krocktestomgång.

 I delmomentet aktiva och passiva säkerhetssystem blev det 71 av 100 procent i betyg. Antisladdsystem (ESP) finns är standard på pickupen precis som bältespåminnare för förare och passagerare. Poängavdrag blev det dock för att hastighetsbegränsare saknas i Ford Ranger.

 Att Ford Ranger sätter en ny standard i pickupklassen är tydligt. Andra testade pickuper och dess betyg är Volkswagen Amarok fyra stjärnor, Mitsubishi L200 fyra stjärnor, Nissan Navara tre stjärnor (innan modifikation fick den en överstruken stjärna) samt Isuzu D-Max två stjärnor varav en överstruken. Alla testade pickuper förutom Volkswagen Amarok testades enligt Euro NCAP:s gamla betygsystem som inte var lika hårt som dagens.

 Övriga elva krocktestade bilar utöver Ford Ranger i denna Euro NCAP-omgång var Audi Q3, BMW 1-serie, Chevrolet Captiva, Fiat Freemont, Hyundai Veloster, Mercedes ML, Opel Astra, Opel Zafira Tourer, Lancia Thema och Lancia Voyager. Hur det fick för dessa bilar får du läsa om i en annan artikel inom kort.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!