060111_ford

Ford S-Max ett nytt bidrag i familjebilsklassen

Ford kommer att göra konceptbilen SAV på riktigt. Den kommer att få namnet S-Max och konkurrera om familjerna med Opel Zafira och VW Touran med flera.

Fords konceptbil SAV blir verklighet. Ford S-Max presenteras på Genèves bilsalong i mars (ett år efter SAV visades) och blir i storlek mellan C-Max och Galaxy. Närmaste konkurrenter blir Opel Zafira, Renault Scenic, VW Touran med flera andra sjusitsiga familjebilsalternativ.

S-Max får ett lite tuffare utseende än sina kombatanter. Lägre takprofil, slankare linjer och mer lik en personbil än buss. Konceptet påminner mycket om koncernkusinen Mazda 5, som S-Max delar mycket teknik med.

S-Max kommer att kunna specificeras med antingen två eller tre sätesrader, i ett ned/uppfällningssytem som kallas FFS (Ford Fold Flat System). Systemet innebär att säten ”försvinner” ner i golvet när de inte används. 

S-Max är den första produktionsmodell från Ford som använder sig av element av nya formspråket "Kinetic Design", som först visades i konceptbilen Iosis på Frankfurts bilsalong 2005.

Nya Ford S-Max kommer att tillverkas i Genk i Belgien, en fabrik som annars är Mondeos "hem", och som nu genomgår ett investeringsprogram på 715 miljoner Euro för att primärt installera ett nytt flexibelt tillverkningssystem. Nya Mondeo III, debut nästa år, kommer även den tillverkas i Genk.

Närmare detaljer och tekniska specifikationer kommer att släppas i samband med bilens officiella introduktion i Genève.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!