100216-ford s-max galaxy

Ford S-Max och Galaxy 2010 – direktrapport från provkörningen

PeO Kjellström befinner sig i ett regnigt Spanien för att köra två populära familjebilar från Ford. De båda har inför året genomgått små uppdateringar. Gör de någon skillnad? Låt oss fråga PeO.

Hallå PeO, ute på vift igen. Var och vad denna gång?

 Spanien, alltid Spanien. Nu i ett Jerez som verkligen fått sin beskörda del av regn. Attans vad surt det är i backen! Dessutom drar ett rejält åskoväder över oss nu. Det är ansiktslyfta Ford S-Max och Galaxy som är på tapeten denna gång.

Stora förändringar?

Nja, säg så här: äger du inte en sådan här bil själv kommer du knappast att se några förändringar. Det mesta har skett under skalet. Bilarna har en helt ny motorfamilj och går att få med Powershift-låda.

Berätta mer!

S-Max och Galaxy är de första modellerna som erbjuds med Fords nya fyrcylindriga bensinmotorer EcoBoost. Grejer som kommer att hamna i Volvo vad det lider. Vi har bara hunnit med att köra den 203 hästkrafter starka tvålitersmotorn SCTi. Tyst, jobbar bra med Powershift-lådan men känns inte överdrivet spänstig för det. Men för att sitta i en familjebil som denna räcker det till, annars blir passagerarna nog åksjuka...

I morgon hoppas jag få köra både Galaxy och dieselversioner, men vi får se vad vi hinner med. Det är som sagt inget vidare väder och mycket vägbyggen längs vägen.

Inga andra stora nyheter?

För Ford kanske. De har fått ta över BLIS-systemet från Volvo, som alltså varnar för bilar i döda vinkeln. Sensorn sitter i backspegeln i stället för i dörren, men det hindrade inte systemet från att mankera i slaskvädret. Lite nytt invändigt, men inget sensationellt. S-Max är i alla fall fortfarande en av de körgladaste MPV-bilarna i klassen. Sex sittplatser, Galaxy har sju.

Okej, priser och försäljningsstart?

Kan beställas nu för leverans i april. Billigase S-Max kostar 249 000 kronor (Flexifuel eller 2,0 TDCI på 115 hk). Den versionen vi kört i dag betingar ett värde av 300 000 kronor jämt, inklusive Powershift-låda. En diesel med 163 hk kostar 284 000 kronor. Billigaste Galaxy (Flexifuel) vill de ha 274 900 kronor för, den billigaste dieseln, då med 140 hk, går på 294 000 kronor.

Okej, tackar för rapporten. På väg hem i morgon?

Icke, nu ska jag kolla in F1-testerna på Jerez-banan. Det blir skoj, även om vädret ska fortsätta vara uselt.

Jag är inte det minsta avundsjuk!

Nej, jag vet! Ha det bra och vi syns till midsommar eller nåt.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr