090102-ford-shelby-gt500

Ford Shelby GT500 – nya muskler i klassiskt jänkeformat

På årets första dag tog Ford tillfället i akt att presentera värstingen av nya Ford Mustang – Shelby GT500. 5,4-litersåttan har fått mer muskler, 547 hk och 691 Nm för att vara exakt, samtidigt som bilen i övrigt har finslipats för att förhöja förarens intima stunder med kärran.

Bilar som förses med tilläggsnamnet Shelby får folk att nästan alltid stanna upp för en stund, samtidigt som namnet för respekt med sig bland amerikanska muskelbilar. Samma sak lär gälla för nya Ford Shelby GT500 som nu är officiell, bara några dagar innan bilens publika premiär på Detroitsalongen.

Att det nu kommer en ny Shelby GT500 har sin enkla anledning i att det för knappt två månader sedan presenterades en ny generation Ford Mustang. Ny generation förresten, det handlar egentligen bara om en kraftig facelift/uppdatering av den vi känner sedan tidigare.

Det är Fords arbetsgrupp för specialfordon, SVT (Special Vehicle Team) som ligger bakom förädlingen av Mustang till Shelby GT500. Men tro inte att forne racingstjärnan Carroll Shelby låtit arbete flöda utan hans inblandning. Han har så klart haft ett finger med i spelet.

– Vi är stolta över de många förbättringar som utvecklats gemensamt av Ford och Shelby Automobiles team som vi nu har förenat i den nya Shelby GT500 årsmodell 2010. Med utgångspunkt från det vi lärde oss vid skapandet av Shelby GT500KR erbjuder denna nya bil en fantastisk kombination av kraft, väghållning och bromsprestanda. Den är verkligen en unik bil som är mycket rolig att köra, berättar Carroll Shelby via Fords pressmeddelande.

Ni uppmärksamma läsare lade säkert märke till att herr Shelby nämnde GT500KR som lanserades under fyrtioårsjubilerandet. Anledningen är helt enkelt att grunden till GT500, bortsett från själva Mustangen, kommer från utvecklingsarbetet av GT500KR. Det innebär alltså att den kompressormatade V8-motorn på 547 hästkrafter och 691 newtonmeter från vägens kung (KR = King of the Road) har hängt med till nya GT500 och helt enkelt utklassar gamla GT500 med 40 extra hästar (i beteckningen GT500 står siffrorna för antalet hästkrafter, mätt med amerikanska mått). För att motorpaketet ska få den kylning som behövs och för att man ska kunna nyttja alla hästarna under längre stunder har bilens försetts med ett fränt luftscoop på huven. Det är alltså inte för syns skull, även om det ser läckert ut på amerikanska muskelbilar.

Det är inte bara de extra hästkrafterna och det högre vridmomentet som ska knäcka gamla GT500 vid kvartsmilssprinter och omkörningar. Fords SVT-team har finslipat den sexväxlade manuella lådan med annorlunda utväxling. Detta gör att bilen accelererar snabbare (några siffror uppger Ford däremot inte) samtidigt som motorns varvtal hålls lägre på de högsta växlarna vilket sparar bränsle vid lugn körning i högre farter.

Ingenjörerna har också jobbat på att göra bilen tystare, både på utsidan och på insidan. Det sköna V8-mullret och härliga kompressorljudet ska finnas kvar, men ett patenterat resonatorsystem ska helt enkelt filtrera bort ovälkomna oljud från motor- och avgassystem.

Bilen är utrustad med 19-tums aluminiumfälgar skodda med GoodYear F1 Supercar-däck speciellt framtagna för just GT500.

GT500 finns också som cabriolet, men då får man i stället finna sig att det bara ingår 18-tumshjul som standard.

Inuti bilen finner man, förutom alla GT500- och Shelby-emblem, aluminium-inlägg i instrumentpanelen, skinnklädda stolar med alcantara-inlägg och alcantara-klädd ratt för optimalt grepp.

Precis som i nya Mustang ingår en rad säkerhetshöjande detaljer. Främre krockkuddar av tvåstegstyp, sidokrockkuddar och AdvanceTrac-systemet som följer samma mall som i Mustang V8 (läs mer om det här).

Efter premiären av Ford Shelby GT500 på Detroitsalongen dröjer det några månader innan bilen dyker upp hos bilhandlarna i USA.

Läs mer

Provkörningar

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!