081203-ford-vinst-2011

Ford tror på vinst 2011

Ford är först ut i Detroit-trion att presentera sin aktionsplan för de kommande åren. Ford vill ha 9 miljarder dollar av den amerikanska staten, och inte förrän 2011 tror man att affärerna ska kunna börja gå med vinst.

Ford är först ut av de amerikanska biltillverkarna att presentera sin aktionsplan för den amerikanska kongressen. Om Chrysler, Ford och GM ska få sina pengar beror på om deras chefer lyckas övertyga kongressen om att deras planer för de kommande åren är genomförbara. Enligt Bloomberg News söker Ford en bryggfinansiering på nio miljarder dollar. Ford tror ändå att man ska klara av att genomföra omstruktureringen utan att behöva använda pengarna från staten. Lånet från staten ska främst fungera som en backup om något skulle gå ännu mer fel.

I Fords plan ingår en prognos för hur bilmarknaden kommer att utvecklas de kommande åren. Ford räknar med att den amerikanska bilmarknaden ska uppgå till 12,5 miljoner bilar nästa år, för att sedan stiga till 14,5 miljoner år 2010 och 15,5 miljoner bilar år 2011. När 2011 blir året på almanackan kommer Ford, enligt egna beräkningar, att gå med en liten vinst för första gången sedan krisen. Ford ser alltså ingen direkt ljusning i krisen förrän om minst två år. Men de höjer samtidigt ett varningens finger för om Chrysler eller GM skulle gå omkull, vilket även skulle drabba Ford negativt.

När det gäller ny teknik ska Ford satsa stort på el. Senast 2012 ska ett helt gäng nya hybrider, plug in-hybrider och elbilar lanseras. Dessutom planeras det för en eldriven skåpbil för företagsanvändare, denna ska lanseras 2010. Året efter vill Ford lansera en helt eldriven sedanmodell.

I aktionsplanen som Ford presenterar ingår även en minskning av antalet återförsäljare och underleverantörer. För ledningen blir det varken tal om bonusar eller löneökningar nästa år och vd:n Alan Mulally går med på att arbeta för en lön på en dollar per år om Ford måste använda sig av pengarna från staten. Under fjolåret fick Mulally totalt 178 miljoner kronor i ersättning.

Alan Mulally fick, tillsammans med Chryslers vd Robert Nardelli och GM:s Rick Wagoner, massiv kritik för att ha flugit med privatjet till det förra mötet med kongressen i Washington. Ford meddelar nu att Mulally ska köra en Ford Escape Hybrid från Detroit till mötet i Washington D.C. GM:s vd Rick Wagoner ska köra en Chevrolet Malibu Hybrid. Robert Nardelli har ännu inte valt färdmedel.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!