Ford Fiesta, Fiesta Active och Fiesta ST facelift. Foto: Ford

Ford uppdaterar Fiesta

Lilla Fiesta uppdaterades i fjol, då handlade det mest om tekniska nyheter. I år är det dags för en uppfräschning av utseendet samt några smärre nyheter inom teknik och mekanik.

När du i höst ser reklam för ”nya Ford Fiesta”, låt dig då inte luras. Det är ingen ny Fiesta som ska rulla ut på vägarna framöver, däremot en uppdaterad version av den generation (åttonde sedan modellen introducerades 1976) som presenterades 2016 och marknadslanserades sommaren 2017.
Faktum är att Ford redan förra året presenterade en uppdaterad Fiesta, då klämde man ned två mildhybrid-drivlinor kallade EcoBoost Hybrid i modellen, och man försåg den med nya finesser som exempelvis vägskyltsavläsning, adaptiv farthållare med kökörningsassistent, autobroms vid backning och parkeringsassistent.

Uppdateringarna från i fjol finns kvar, nu får de sällskap av fler förändringar, inte minst utseendemässigt.
Ford Fiesta av årsmodell 2022 har fått ny, större grill och ett mer iögonfallande stötfångar- och spoilerparti som, till skillnad från tidigare årsmodeller, saknar dimljus.
Strålkastarna är uppdaterade och oavsett utrustningsnivå är de av LED-typ. Som tillval finns LED matrix-strålkastare (dock standard på Fiesta ST) som sköter helljusautomatiken och undviker att blända andra trafikanter genom att anpassa sig till omgivningen.
Ford har lagt allt krut på modellens framsida, för baksidan ser ut som tidigare. Varken bakljus, baklucka eller stötfångare har modifierats.

1 av 6: Ford Fiesta ST-Line. Foto: Charlie Magee / Ford
2 av 6: Ford Fiesta ST-Line. Foto: Charlie Magee / Ford
3 av 6: Ford Fiesta Active. Foto: Charlie Magee / Ford
4 av 6: Ford Fiesta Active. Foto: Charlie Magee / Ford
5 av 6: Ford Fiesta ST. Foto: Charlie Magee / Ford
6 av 6: Ford Fiesta ST. Foto: Charlie Magee / Ford

Interiört ser det ut som tidigare, men med en stor skillnad – mätarhuset. I stället för analoga mätare och lampor är det nu en stor skärm på 12,3 tum som presenterar viktiga budskap till föraren. Skärmen är anpassningsbar gällande färg, form och vad som ska presenteras.

Motorerna med 48-volts mildhybridteknik från i fjol har hittills endast kunnat kombineras med sexväxlad manuell växellåda. Från och med kommande årsmodell kan 125-hästarsvarianten sammanlänkas med en Powershift-dubbelkopplingslåda. 155-hästarsvarianten är fortsatt endast kompatibel med manuell låda. Förbrukningen hos mildhybriderna ligger enligt WLTP-körcykeln på mellan 0,49 och 0,61 liter per mil samt mellan 111 och 138 gram koldioxid per kilometer.

1 av 3 Foto: Charlie Magee / Ford
2 av 3 Foto: Charlie Magee / Ford
3 av 3 Foto: Charlie Magee / Ford

1,0-litersmotorn finns även utan mildhybridteknik och drar då från 0,52 till 0,64 liter per mil och släpper ut 118-144 gram koldioxid. Nytt är att detta motoralternativ är på 100 hästkrafter och ersätter de båda på 95 respektive 125 hästkrafter som har funnits fram till nu.

Kvar finns förstås också 1,5-litersmotorn med 200 hästkrafter eftersom Ford fortsätter att erbjuda busbilen Fiesta ST. Maxvridet har ökat från 290 till 320 newtonmeter.
Denna prestandaversion gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder, precis som tidigare, men har tappat en aning i toppfart, från 232 till 230 km/h.
Fiesta ST har inte det Eco-körläge som övriga Fiesta-modeller har, i stället har den ett Track-körläge för bankörning. Förbrukningen ligger på mellan 0,61 och 0,68 liter per mil och CO2-utsläppen på mellan 139 och 153 gram per kilometer.

Skulle föraren av en Ford Fiesta årsmodell 2022 få för sig att köra mot trafiken säger bilen ifrån med ljud och ljus. Foto: Ford

Fiesta har fått ännu lite fler tekniska finesser i år, bland annat ”Wrong Way Alert” som med ljud- och ljussignaler varnar föraren om denna är på väg att köra mot färdriktningen, exempelvis vid påfart till motorväg.
En annan teknisk nyhet är att Sync 3-systemet har fått ”Rear Occupant Alert” som meddelar föraren om att undvika att lämna barn eller husdjur i bilen.

Ford nämner inga priser för uppdaterade Fiesta. I dag kostar modellen från strax under 200 000 kronor, om man bortser från kampanjpriser.
Denna uppdaterade version sägs börja rulla ut till kunderna i början av nästa år.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!