Försäljningen nedåt för Volvo och Saab

Volvo och Saab följde övriga marknaden i september och gick svagt nedåt. Branschorganisationen BIL Sweden förklarar det med att årets september hade en registreringsdag mindre än förra året.

- En förlorad registreringsdag innebär ungefär 1 000 bilar som inte kommer med i statistiken för hela marknaden, säger Bertil Moldén, vd BIL Sweden.

Så om vi ska tro Bertil Moldén har inte marknaden minskat egentligen eftersom det endast är 600 färre bilar som registrerats jämfört med september förra året.

Ändå har modellerna minskat väldigt olika. Sveriges mest sålda bil, Volvo V70, minskade 11,08 procent jämfört med september förra året medan tvåan på samma lista, Saab 9-5, endast minskat med 6,12 procent.

Mest uppåt av samtliga modeller är Volvo C70. 650 procent lyder ökningen i år men det beror nog mest på att endast två bilar såldes under samma period förra året.

Något som ökar ordentligt är dieselbilsförsäljningen. Av alla nya bilar som registrerades i september var 19,8 procent dieselbilar vilket är den största andelen någonsin för en enskild månad. Alltså är var femte ny bil en dieselbil, en dubbling mot förra året då samma siffra var knappt var tionde bil.

Sverige har ganska så bra ekonomi just nu. Det märks på vilka märken som ökar mest över året. Toyotas lyxbilsmärke Lexus leder ökningen mellan januari och september. 115 procent bättre än samma period förra året. Under samma period har också Lamborghini ökat rejält. Sportbilstillverkaren som inte direkt säljer de billigaste bilarna har dubblat försäljningen. Nio bilar har blivit 18 i år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!