090209-nationell-trapo Foto: Infoenheten RPS / Kristoffer Thessman / © Rikspol

Förslag på nationell trafikpolis

Motormännen föreslår att Sverige inför en nationell trafikpolis. Trots att 2008 blev ett rekordbra år säkerhetsmässigt i trafiken är det mycket som behöver förbättras. Motormännen vill framförallt utöka jakten på rattfyllerister.

  Frågan om en nationell trafikpolis är inte helt ny. Redan 2005 fördes saken på tal av NTF som efterfrågade en nationell enhet som skulle samordna verksamheten. Nu har Motormännen plockat upp frågan om en så kallad Trapo på nytt. 2008 blev ett mycket bra år för trafiksäkerheten. Antalet dödsoffer i trafiken har inte varit så få sedan 1945. Motormännen påpekar dock att den andel av dödsolyckorna där alkohol varit inblandat tycks vara konstant. I var tredje till var fjärde olycka har det funnits en onykter förare med i bilden.

– Enda botemedlet mot rattonykterheten är att öka polisens synlighet. Samlar man trafikpolisen i en egen kår som styrs centralt så blir situationen bättre, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig hos Motormännen till TT.

Som det är i dag varierar polisens synlighet på vägarna på olika håll i landet. De olika länen får själva bestämma var resurserna ska läggas och hur arbetet ska organiseras. Niklas Stavegård efterfrågar dock inte en speciell trafikpoliskår med egna uniformer och bilar. Han vill däremot se en effektiv organisation med gemensam ledning i stället för dagens lokala variationer.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!