061205_ford_c-max

FÖRSTA BILDERNA: Nya Ford C-Max!

Fords lilla buss lämnar Focus-familjen. Focus C-Max ersätts kort och gott av C-Max. Den uppdaterade bilen ska nu vara mer besläktad med storebror S-Max.

Lilla C-Max ser ut som en högbyggd MPV. Men enligt Ford är detta en MAV (Multi Activity Vehicle) och bilen erbjuds bara som femsitsig. Den som önskar sju platser får gå upp till S-Max, nyligen utnämnd till Årets Bil.

I samband med att C-Max tappar förnamnet Focus görs en grundlig facelift och en invändig uppdatering. Bilen får ta del av Fords nya formspråk, kinetisk design – ungefär ”energi i rörelse”.

Den tuffare fronten domineras av ett rejält luftintag med lodräta dimljus på vardera sida. Xenonstrålkastare blir tillval och parkeringsljuset ersätts av ljuslister med LED-teknik.

Plåttaket kan mot tillägg ersättas av ett glastak som ska göra kupén ljusare och trevligare. 

Bak hittar vi nya lampglas, även de med LED-teknik. Utställningsbilen, vid premiären i Bologna, har moderiktig diffuser under stötfångaren – något som bara lär bli standard på den exklusivaste eller sportigaste varianten.

Instrumentpanelen är i stort sett sig lik. Ford påpekar dock att mittkonsolen gjorts högre, handbromsen blivit Z-formad och instrumentbelysningen fått rött sken. Helt nya dörrsidor och diverse nya materialval noteras också. 

Motorpaletten lär bli oförändrad med bensinmotorer på 1,6-2,0 liter (100-145 hk) och två dieslar på 1,6 respektive 2,0 liter (109 respektive 136 hk). Populära Flexifuel lär också finnas kvar, när bilen lanseras till våren 2007.

Föregångaren, Focus C-Max, presenterades 2003 och har sålts i drygt 470 000 exemplar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!