061206_pega_207cc

FÖRSTA BILDERNA: Peugeot 207 CC!

Det kom inte som en chock direkt. Peugeot 207 blir cabriolet. Konceptbilen 207 Epure, från Parissalongen 2006, var i princip den färdiga bilen.

Produktionsversionen av Peugeot 207 CC skiljer sig alltså inte nämnvärt från konceptet 207 Epure. Av praktiska skäl är den heltvita inredningen borta. Epures bränslecellsmotor lyser också med sin frånvaro.

207 CC erbjuds i stället med tre andra motoralternativ, samtliga på 1,6 liter. Svagaste bensinmotor lämnar 120 hästkrafter. Det starkare alternativet ger 150 hk, detta med hjälp av turbo. Detta är motorerna som är framtagna ur det nya samarbetet med BMW.

Paletten avslutas av 1,6-litersdieseln på 110 hk, känd från flera andra modeller inom PSA-koncernen.

Femväxlad manuell låda är standard på alla, svagaste bensinmotorn kan fås med fyrstegad automat.

CC-versionen är 7,5 centimeter lägre än vanliga 207 och det numera helautomatiska taket fälls på 25 sekunder. Bagaget rymmer 370 liter när taket är uppfällt, 145 liter återstår efter nedcabbning.

Karossen ska vara väldigt vridstyv, något som i sin tur ska generera körglädje. Går det åt pipan döljer sig rundslagningsskydd i de kromade bågarna bakom baksätet.

Det här blir Peugeots sjätte plåtcabriolet genom tiderna. Föregångaren 206 CC, anno 2000, blev en jättesuccé som sålts i över 360 000 exemplar. Peugeot 207 CC når Sverige lagom till våren 2007, priserna är ännu inte klara.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!