101110-saab volvo tillit

Förtroendet för Saab och Volvo ökar

Nu har Medieakademin presenterat årets förtroendebarometer som ska ge en bild av svenskarnas förtroende för riksdag, regering, medier, företag och annat. Vi fokuserar på de svenska biltillverkarna och enligt barometern är både Saab och Volvo vinnare.

Sedan 1997 har Medieakademin kartlagt svenskarnas förtroende för olika svenska institutioner och företag. Nu har de presentat 2010 års undersökning som bygger på underlag från 1 000 personer som tillfrågats under perioden 15 till 19 oktober i år.

Ser man till företagen och utelämnar riksdag, regering och andra områden i undersökningen är det Volvo som har stått för den största förtroendeökningen. Vid förra årets undersökning hade 52 procent av det svenska folket förtroende för Sveriges största biltillverkare, medan förtroendet i år ligger på hela 66 procent. Förtroendet har alltså ökat trots allas oro över försäljningen från Ford till kinesiska Geely.

Den andra svenska biltillverkaren – Saab – har som bekant haft ett riktigt stormigt 2010, i alla fall under årets första månader. Till sist blev det den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars tog över den då kristyngda biltillverkaren. Många var besvikna över att det inte blev Koenigsegg som tog över, men det verkar ändå inte ha påverkat förtroendet för Saab. Förra året hade 31 procent av svenskarna förtroende för Saab medan årets förtroendesiffra är högre, nämligen 37 procent.

Men det ska tilläggas att både Saab och Volvo tidigare har legat betydligt högre upp på svenskarnas förtroendestege. 2007 hade hela 72 procent av svenskarna förtroende för Volvo medan förtroendet för Saab året innan – 2006 – låg på 57 procent. Saab ingick inte i Medieakademins förtroendebarometer för år 2007 och 2008.

Av alla svenska institutioner (regering, riksdag, bank, medier, universitet, kyrkan, företag med mera) är Ikea den stora vinnaren. Svenskarna har helt enkelt störst förtroende för möbelföretaget från Älmhult – 78 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!