090403-tyskland-försäljn

Fortsatt bilrusning i Tyskland

Den tyska bilförsäljningen fortsätter att gå starkt framåt. Den väl tilltagna skrotpremien ledde till att nybilsförsäljningen i mars steg med 40 procent jämfört med februari. Men de inhemska tillverkarna har det fortsatt svårt.

 401 000 nya bilar såldes i Tyskland under mars månad. Det är en uppgång med 40 procent jämfört med februari, enligt statistik från branschorganisationen VDIK. Den största bakomliggande orsaken anses vara den statliga skrotpremien som ger 2 500 euro till den som skrotar sin bil. Bilen måste vara minst nio år gammal och skrotas samtidigt som en ny bil köps. Premien infördes i februari och kommer att löpa året ut. Tack vare skrotpremien trotsar den tyska nybilsförsäljningen den djupa svacka som merparten av västvärldens bilmarknader befinner sig i. USA tappade 37 procent i mars och i Japan minskade försäljningen med så mycket som en fjärdedel.

Det är dock inte bara guld och gröna skoga på den tyska bilmarknaden. Den stora försäljningsökningen utgörs mestadels av mindre utländska bilar, Volkswagen och Opel är de tyska märken som uppges ha haft störst fördel av skrotpremien. De som lockas av den förmånliga skrotpremien är tydligen inte intresserade av att köpa stora och dyra bilar. Audi, BMW och Mercedes har det därför fortsatt kämpigt.

Även i Italien och Frankrike gläds man åt ökande nybilsförsäljning. I Italien är ökningen så liten som 0,24 procent, men det ses ändå som ett tecken på att den nyligen införda skrotpremien har effekt. Den franska nybilsförsäljningen ökade med dryga åtta procent och till skillnad från i Tyskland är det främst de inhemska tillverkarna som gynnas. Renault, Peugeot och Citroën kunde sin samlade försäljning öka med 14 procent.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!