080717-saab-volvo-minskar

Fortsatt ras för Saab och Volvo

Personbilsförsäljningen fortsätter att gå tungt för Volvo och Saab. Den nedåtgående trenden gäller dock för hela den samlade bilmarknaden i Europa. Än finns ingen ljusning i sikte.

Ny statistik från den internationella branschorganisationen Acea visar att den europeiska bilförsäljningen har en fortsatt nedåtgående formkurva. I EU-länderna samt Island, Liechtenstein, Schweiz och Norge sjönk nybilsregistreringen under årets första sex månader med 2,2 procent jämfört med samma period förra året. I statistiken ingår siffror från 30 märken, däribland Volvo och Saab. Volvo, som hade ett positivt 2007, har under det första halvåret sålt tio procent färre bilar än samma period förra året. För Saab ser det ännu värre ut. Under det första halvåret har försäljningen sjunkit med 13,7 procent, något som Saab själva förklarar med de stigande bränslepriserna. Men Eric Geers, informationsdirektör för Saab Automobile, medger att det också kan bero på Saabs smala modellprogram.

– Det beror mycket på stigande bränslepriser. Men vi måste utöka våra modeller så att vi har ett bredare produktprogram, säger Geers till Nyhetsbyrån direkt.

Sverige är inget undantag vad det gäller nybilsförsäljning. Under årets sex första månader minskade försäljningen med åtta procent. Sverige står i stark kontrast till några av de östeuropeiska länderna. I Litauen och Bulgarien ökar försäljningen kraftigt, och även i Tyskland och Frankrike märks en liten uppgång.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!