100315-etanolskatt bort

FP vill ta bort etanolsubventioner

Etanol, eller E85 som är den korrekta benämningen för bilar, är i Sverige skattesubventionerat sedan flera år tillbaka. Nu vill Folkpartiet ta bort denna subvention för att ersätta med en klimatbilspremie.

På Folkpartiets kommunala riksmöte i Västerås i helgen presenterade partiledare Jan Björklund och EU-parlamentarikern Marit Paulsen ett förslag om att skattesubventionerna på etanol (E85) bör skrotas och ersättas av en ny klimatbilspremie.

– Sverige har fokuserat alltför ensidigt på etanol. Nu visar det sig att storskalig etanolproduktion är skadlig för livsmedelsproduktion. Det är dags att införa en teknikneutral klimatbilspremie, som skulle gynna till exempel elbilar, säger Jan Björklund.

Han menar att nya styrmedel behövs för att stimulera spetstekniker oavsett vilken typ av teknik som används. Därför anser han att det behövs en teknikneutral klimatbilspremie som stimulerar konsumenterna att köpa miljövänliga bilar.

Denna klimatbilspremie skulle enligt förslaget beröra nybilsköp där bilens koldioxidutsläpp ligger inom intervallet 70 till 120 gram per kilometer. Köper man en bil som ligger högst i intervallet, det vill säga 120 gram koldioxid per kilometer, premieras man med 5 000 kronor. Köper man en bil som ligger på 70 gram per kilometer eller lägre premieras man med 25 000 kronor. Premien skulle på detta vis stimulera svenskar till att köpa elbilar, elhybrider, biogas- och vätgasbilar samt dieselbilar som släpper ut under 120 gram koldioxid per kilometer.

Sverige har i dag, och fram till 2013, undantag från EU:s statsstödsregler som gör att biodrivmedel skattebefrias. Folkpartiet anser att detta undantag för biodrivmedel inte bör förlängas efter 2013, åtminstone inte vad gäller energiskatt.

– Etanol är inte lösningen med stort L, men det kan vara ett alternativ bland många. Politiker ska ställa krav för att minska koldioxidutsläppen, men vi ska inte bestämma vilken teknik som ska användas, säger Marit Paulsen, Folkpartiets EU-parlamentariker.

Marit Paulsen anser att Sverige använder en oproportionerligt stor andel etanol jämfört med andra europeiska länder. Detta tack vare satsningen på etanol som inleddes under Görans Perssons styre och som fortsatt sedan dess. Hon tycker att det är dags att tänka om nu vad gäller etanolens roll inom svensk bilism.

Partiledare Jan Björklund anser heller inte att skrotningspremie är rätt väg att gå eftersom det kan leda till att många gamla bilar ersätts med nya bensinbilar. Björklund säger också att det inte är aktuellt att höja koldioxidskatten.

– Det finns inga omedelbara planer att höja koldioxidskatten från alliansens sida, säger han till TT och påpekar att bensinpriserna redan är väldigt höga och troligen kommer att stiga ytterligare. Det är en balansgång. Väldigt många har ju bensinbil i dag och man kan ju inte ruinera människor.

Allianskollegerna går emot FP:s förslag

Miljöminister Andreas Carlgren, centerpartist, har svårt att se Folkpartiets förslag som en del av alliansregeringens politik. Han menar att förslaget skulle straffa alla dem som köpt etanolbilar. Han manar Folkpartiet till att tänka om, vilket även statsminister Fredrik Reinfeldt håller med om:

– Vi måste ställa oss frågan om det behövs ytterligare stimulanser, givet att vi använder klimatstyrmedel som bensinskattehöjningar och annat för att uppmuntra folk att köpa mer miljövänliga bilar. Mitt intryck är att vi har medvetna konsumenter som redan gör det valet i hög utsträckning, säger statsminister Fredrik Reinfeldt till Rapport.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!